Ga mee met onze parochie op bedevaart naar Brielle!

8 mei 2024

Op zaterdag 6 juli vindt de nationale bedevaart naar Brielle plaats. Hierbij herdenken we de heilige ‘martelaren van Gorcum’: negentien katholieke geestelijken die op 9 juli 1572 door ophanging zijn geëxecuteerd in Rugge, nabij Brielle. Ze waren slachtoffer van de watergeuzen, een militante groep die in de Lage Landen huishield in de tijd van de opkomst van het protestantisme. We willen als parochie op 6 juli afreizen naar Brielle voor deze bedevaart en zullen daarbij ook een programma aanbieden voor jongeren. En een maand eerder, op 6 juni, zal diaken Theo van Driel in ons parochiehuis in Apeldoorn vertellen over zijn bewondering voor deze negentien katholieken die stierven voor hun geloof. Iedereen is welkom! Lees hieronder meer over de bedevaart en hoe je je kunt aanmelden.

Het programma van de nationale bedevaart naar Brielle is inmiddels bekend. Zaterdag 6 juli om 11:00u is er een eucharistieviering met bisschop Van den Hende als hoofdcelebrant. Daarna volgt een lunch, met om 13:30 rozenkransgebed in de bedevaartkerk en om 14:30 een kruisweg op het terrein van het heiligdom. Om 15:30 is er lof met uitstelling, met aansluitend processie met het Allerheiligste in de omgang, en gebed en zegen bij het ciborium.

We willen als parochie, met iedereen die mee wil, op 6 juli ’s ochtends samen vanaf Apeldoorn naar Brielle reizen. We gaan afhankelijk van het aantal aanmeldingen ofwel met een eigen bus, of met openbaar vervoer naar Rotterdam om daar de bus naar Brielle te nemen die het bisdom Rotterdam aanbiedt (kosten 12,50 euro). Over de precieze verzamel- en vertrektijd volgt snel meer informatie. Ook willen we voor jongeren een apart programma opzetten – en ook daarover later meer info.

Om goed voorbereid af te reizen, zal diaken Theo van Driel ons alles vertellen wat we moeten weten over deze heftige gebeurtenis van ruim 450 jaar geleden. Wie waren de broeders en priesters die destijds zijn vermoord? Waarom herdenken we hen? Wat kunnen we leren van hun moed, om ondanks alle gevaren toch vast te houden aan hun geloof? Wie Theo’s verhaal wil horen, is van harte welkom op 6 juni in het parochiehuis in Apeldoorn. We beginnen om 18:00 met een vesper en broodjes en soep in de bovenzaal.

Aanmelden voor de bijeenkomst op donderdag 6 juni is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Wil je op zaterdag 6 juli meereizen naar Brielle? Mail dan naar centraalsecretariaat@franciscusparochie.com.