Nabijheid en meeleven

Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die het moeilijk heeft. Iemand die net is gescheiden, die ziek of eenzaam is, schulden heeft, dak- of thuisloos is of te maken heeft met de gevolgen van ouderdom. Iemand die net een levenspartner heeft verloren en daar veel verdriet van heeft. Of iemand die worstelt met depressie of andere beproevingen. Van oudsher zijn velen in de kerk actief om al deze mensen bij te staan. Het is zogeheten ‘onzichtbaar’ werk, naastenliefde, in navolging van de werken van barmhartigheid die we terugvinden in het Evangelie. Tientallen, zo niet honderden katholieken in onze parochie zetten zich hiervoor in. Wat doen zij?

Bezoek: ze brengen een bezoek aan mensen die het fijn vinden om even een kopje koffie of thee te kunnen drinken. Dat is vaak een lichtpuntje in de dag, week of maand! En er is altijd wel iets om samen over te kunnen praten.

Bloemetje: elke week stuurt de parochie een bloemetje naar iemand en dit wordt door parochianen bezorgd.

Verjaardagskaartje: velen – vaak al wat oudere mensen – krijgen van de parochie een verjaardagskaartje.

Uitvaartvrijwilligers: diverse parochianen staan ons pastoraal team bij met het verzorgen van kerkelijke uitvaarten.

Meeleven: de parochie kent een programma van Meeleven Bij Verlies. Dit is bedoeld voor parochianen die in het recente verleden hun partner zijn verloren en die behoefte hebben aan steun en bemoediging vanuit de kerk. Neem je deel aan dit programma, dan krijg je verspreid over twee jaar vijftien brieven. Ook komt er af en toe iemand op bezoek.

Bezoek- en nabijheidsgroepen

Alle gemeenschappen in onze parochie hebben groepen van betrokken vrijwilligers die het op zich nemen mensen te bezoeken, bloemetjes af te leveren of kaartjes of brieven te sturen. Zij zien het ook vaak, als er in hun straat of wijk mensen zijn die baat hebben bij een arm om de schouder. Wilt u als vrijwilliger meehelpen bij dit mooie werk? Mail ons. U kunt ook mailen als u het fijn zou vinden bezoek te ontvangen.

Nabijheidsgroep Apeldoorn: In de Apeldoornse gemeenschap is het bezoeken en meeleven gebundeld in de groep Nabijheid. Daaraan nemen alle groepen deel die betrokken zijn bij het welzijnswerk in de diverse wijken van de stad. De Nabijheidsgroep is altijd op zoek naar extra mensen die zich willen inzetten!

Loenen-Eerbeek: vrijwilligers gezocht! Parochianen die 85 jaar en ouder zijn, krijgen bezoek ter gelegenheid van hun verjaardag. Deze verjaardagsbezoekjes worden op dit moment door een vijftiental dames en een heer met veel plezier gedaan. We sturen de jarige een kaart en geven aan dat we hem/haar binnenkort graag komen bezoeken. Onze bezoekjes worden zeer gewaardeerd. Eenmaal per jaar is er een gezellige bijeenkomst en wordt het afgelopen jaar geëvalueerd. Helaas komen er wel steeds meer parochianen bij die een kaartje moeten krijgen, maar neemt het aantal vrijwilligers dat dit wil verzorgen juist af. Bovendien worden die vrijwilligers steeds ouder en gaan ze zelf tot de doelgroep behoren. De bezoekgroep heeft dus dringend behoefte aan uitbreiding. Wilt u onze groep versterken? Meld u dan aan bij Anneke van de Werff (voor Eerbeek) of Tonny Bonestroo (voor Loenen).