silhouette of kneeling man

Misintenties

Wat is een misintentie?

Tijdens de Eucharistieviering in de kerk bidt de priester voor algemene ‘intenties’. De priester heeft daarnaast de mogelijkheid te bidden voor specifieke en persoonlijke intenties die gelovigen hem hebben toevertrouwd: de misintenties. Het gaat dan vaak om gebed voor een overledene, een zieke of voor persoonlijke kwesties – zoals hulp bij een moeilijke zaak, voor een vriend in problemen, of simpelweg uit dankbaarheid voor iets. Je kunt zelf aan de parochie een misintentie doorgeven als je wilt dat in de Eucharistie voor iets of iemand wordt gebeden. De gebedsintenties worden tijdens de viering vermeld bij de voorbeden. De priester neemt deze specifieke intenties op in het grote gebed van de Eucharistie. Niet alleen de priester bidt voor deze misintenties: de hele gemeenschap doet dat.

Waar vind ik een overzicht van de misintenties bij vieringen in onze parochie?

Dat overzicht staat hieronder – geordend per locatie. Elke week worden de misintenties bijgewerkt, waarbij ook de datum wordt gemeld van de viering waarbij de misintenties worden uitgesproken.

Hoe geef ik een misintentie op?

Dat kan via het formulier onderaan deze pagina. Het is een gebruik om daarbij een bepaald bedrag te geven (het zogeheten ‘stipendium’). Uiteraard betekent dit niet dat je Gods barmhartigheid of het offer van Christus kunt kopen. In Nederland gaat het geld van de intenties naar de parochie, die daarvan de priester betaalt, het kerkgebouw onderhoudt, verwarmt, enz.

Sinds het begin van de Kerk hebben de gelovigen deelgenomen aan de Eucharistie door ook materiële offers te doen. Ze deden dat in natura (door brood, wijn, kledij, melk te doneren) of door geld te geven om de kosten van de cultus te dekken. Er is dus een heel oude traditie die getuigt van het feit dat de priester moet kunnen leven van wat de mensen aan God offeren. Een materiële zorg moet mensen echter nooit verhinderen om hun misintenties door te geven. Als u hierover nog vragen heeft: mail ons.

(Bronnen voor deze tekst: link + link.)

Misintenties per gemeenschap

Misintenties Twello

Zondag 21 april om 09:00 uur: Echtpaar Bijsterveld-Pol; Jgt. Johanna Hendrika Pol; Fam. de Bie-Miedendorp; Freddy Scholten Senior; Jgt. Gradus Lobbert; Joke Jolanda Elders-van Renselaar; Ben Hurenkamp; Paul Bongertman; Bernard Havekes; Ouders Boerkamp-Streppel; Antoon en Gerda Pol-Pelgrim; Hendrikus Bijsterveld; Fam. Keizer-Streppel; Ouders Berenschot-Pelgröm; Ouders Nijenhuis-van Aken; Cees Nijenhuis;

Misintenties Apeldoorn

Zaterdag 20 en zondag 21 april: God, wij bidden U. Voor de intentie die komt uit onze geloofsgemeenschap: Voor Andrea, dat  de uitslag van het onderzoek goed mag zijn en haar herstel voorspoedig mag verlopen. Voor onze overledenen die wij met name willen noemen: Robert William Felix; Wilhelmus Esser; Nel Heemskerk; Wilhelmus v.d. Hoeff; Ben te Braak. Voor onze parochiaan die de afgelopen week is overleden: Truus Biezeman – Meekes.

Misintenties Vaassen

Zondag 21 april 10:00 uur: Ria Duinstee-Kleineschaars, Ben Drabbe en Leonore Drabbe-Kynders, Jan Bourgonje, Gerard van Bussel, Fam. Koppers-van Breukelen, Fam. Van Breukelen-Kippersluis, Rigo van Schaik, Truus en Steef Goes, Piet van Kleinwee, Herman en Jo de Gooyer en dochter Els, Jan Strunk, overl. ouders van Bussel-Bourgonje en familieleden.

Misintenties Loenen

Via onderstaand formulier kunt u een misintentie opgeven: