Schatkamer in Apeldoorn

Niet iedereen weet het, maar in de Onze Lieve Vrouwekerk in Apeldoorn bevindt zich een heuse Schatkamer. Dit is een klein museum dat je terugbrengt naar de tijden van het ‘Rijke Roomse Leven’. In een mooi ingerichte ruimte zijn rozenkransen, zilverwerk, kledingstukken, boeken en andere voorwerpen te zien uit lang vervlogen tijden. Dit alles is bijeengebracht door Ben Pol, voormalig koster in de kerk. Elke eerste zaterdag van de maand tussen 13:00 en 15:30 is de Schatkamer te bezichtigen.

Voor velen is het een onbekende wereld, waarin ze dan binnentreden. De Rooms-Katholieke Kerk was in ons land tot in het midden van de vorige eeuw groot en invloedrijk. De kerkbanken zaten van voor tot achteren vol, er waren veel priesterroepingen en politiek en maatschappelijk genoot de kerk gezag. Katholiek zijn was normaal, vanzelfsprekend.

Inmiddels zijn we zo ver van die tijd verwijderd, dat alleen de wat oudere parochianen dit nog hebben meegemaakt. Katholiek zijn is alles behalve vanzelfsprekend – en dat heeft weer zijn eigen positieve kanten en uitdagingen. Ben je benieuwd naar hoe het ooit was en wil je daar meer over horen? Bezoek onze Schatkamer. Er is op zaterdagen iemand van de Vereniging Oud Apeldoorn aanwezig om je rond te leiden.