Tiener werk plannen

14 mei 2024

Afgelopen week hadden we Zeger Polhuijs op bezoek in ons pastoraal team.
Zeger is werkzaam voor St. Egidio in Amsterdam. Wij hadden hem uitgenodigd om met ons van gedachten te wisselen over het tienerwerk dat zij doen in Amsterdam en ons verlangen in Apeldoorn om ook voor de tieners meer te bieden dat aansluit bij hun levensfase.

Tieners zijn in de kerk een ‘uitdagende’ doelgroep.
Vaak verdwijnen ze na het vormsel van de radar, om wel of niet later in hun leven weer terug te komen bij het geloof en de gemeenschap van de kerk. Het is een leeftijd waarin vooral het ‘doen’ voorop staat en niet zozeer de ‘spiritualiteit’ die het geloof brengt.
Nu is het ook heel belangrijk om handen en voeten te geven aan geloof en mogelijk liggen er op het diaconale terrein van onze kerk mogelijkheden voor tieners om betrokken te blijven. In Amsterdam hebben ze daar al enige ervaring mee, maar ook in Apeldoorn zijn we niet geheel blanco.
Voor corona waren we begonnen om vanuit de fusie voor de Emmaüsparochie en St. Franciscus en Claraparochie activiteiten waarbij tieners meedachten en meededen te organiseren. Zo waren er uitjes en werd er een verzorgingshuis bezocht, pannenkoeken gebakken met de mensen daar en spelletjes gedaan. Door corona stopte dit. Na corona waren de tieners geen tieners meer en de contacten vervlogen.

Opnieuw beginnen dus: En dat gaan we doen!

Het kloosterweekend met tieners was de eerste activiteit die we hebben opgepakt. En met succes.
Daarover heeft u kunnen lezen in de Laudato. Een tweede activiteit staat in de steigers. Binnenkort meer in deze nieuwsbrief.