Paus publiceert encycliek over Heilig Hart van Jezus: ‘Dilexit nos’

25 oktober 2024

Donderdag 24 oktober publiceerde paus Franciscus een nieuwe encycliek (rondzendbrief)  die zich richt op het Heilig Hart van Jezus, in de context van een wereld “die haar hart lijkt te hebben verloren”. De titel is “Dilexit nos” (Hij heeft ons liefgehad) en dit is de vierde encycliek van paus Franciscus, gepresenteerd op een moment van diepgaande wereldwijde uitdagingen.

‘De wereld van vandaag is getekend door oorlog, sociale en economische onevenwichtigheden, ongebreideld consumentisme en technologieën die de menselijke natuur dreigen te ondermijnen’, zo schetst de website Vaticannews.va de context. Met zijn encycliek roept paus Franciscus op tot een verandering van perspectief en spoort hij de mensheid aan het meest essentiële te herontdekken: het hart.

De aankondiging van de paus

De volledige titel van de encycliek is “Dilexit Nos – Encycliek over de menselijke en goddelijke liefde van het Hart van Jezus Christus”. De paus deelde zijn voornemen voor deze encycliek eerder tijdens zijn algemene audiëntie op 5 juni op het Sint-Pietersplein, in de maand die traditioneel gewijd is aan het Heilig Hart.

De verschijningen van 1673

De uitgave van de encycliek valt samen met de voortgaande vieringen ter herdenking van de 350ste verjaardag van de eerste verschijning van het Heilig Hart van Jezus aan de heilige Margaretha Maria Alacoque in 1673. Op 27 december van dat jaar verscheen Jezus aan de jonge 26-jarige Franse non en vertrouwde haar de missie toe om Zijn liefde te verspreiden, in het bijzonder naar de zondaars. Deze verschijningen, die plaatsvonden in het klooster van Paray-le-Monial in Bourgondië, duurden 17 jaar. Christus toonde Zijn hart omringd door vlammen en omringd door een kroon van doornen – als symbool van de wonden die door de menselijke zonde waren toegebracht.

Vierde encycliek

Dilexit nos wordt de vierde encycliek van paus Franciscus, na Lumen fidei (29 juni 2013), geschreven in samenwerking met Benedictus XVI; Laudato si’ (24 mei 2015), over de milieucrisis en de noodzaak van zorg voor de schepping; en Fratelli tutti (3 oktober 2020), dat oproept tot wereldwijde broederschap en sociale vriendschap in een wereld die wordt verscheurd door een pandemie en conflicten, waaronder oorlogen die worden uitgevochten in naam van God.

Lees hier Delixit nos (Engels, aan een Nederlandse vertaling wordt gewerkt).

Dit bericht is een ingekorte versie van de aankondiging op Vaticannews.va.

Afbeelding beeld Heilig Hart van Jezus: Pixabay.

Bron: https://www.rkkerk.nl/