Parochiepriesters in een missionaire en synodale Kerk – Moderatorenoverleg

Parochiepriesters in een missionaire en synodale Kerk – Moderatorenoverleg

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 17 oktober 2024

Foto: Bisdom Roermond

Mgr. Quaedvlieg sprak over zijn ervaringen bij de internationale ontmoeting in Rome van parochiepriesters

“Synodaliteit werd voortdurend in één adem genoemd met missie. Dat is terecht. Synodaliteit is een uitstekend instrument om je missie te ontdekken en daar mensen in te betrekken en mee te krijgen.” Dit zei vicaris-generaal Harry Quaedvlieg (bisdom Roermond) op woensdag 16 oktober bij het overleg voor pastoors en moderatoren van het bisdom Rotterdam. Deze vond plaats in de ruimte bij de HH. Benedictus en Bernadettekerk in Rijswijk.

Mgr. Quaedvlieg vertelt deze middag over zijn ervaringen eerder dit jaar in Rome (28 april – 2 mei). Hij nam toen vanuit Nederland deel aan de internationale ontmoeting van parochiepriesters in het kader van de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Harry Quaedvlieg was achttien jaar pastoor in Geleen en is nu naast vicaris-generaal docent dogmatiek aan Rolduc.

Harry Quaedvlieg vertelt over het programma van de dagen, de ontmoetingen en de gesprekken. “Synodaliteit en missie zijn twee begrippen die steeds in één adem genoemd werden”, zegt hij. “Op het moment dat de parochie niet synodaal en missionair is, is de Kerk niet synodaal en missionair. Daarom heeft men de parochiepriesters willen betrekken in het proces van de bisschoppensynode. Uiteindelijk waren er ongeveer 200 pastoors aanwezig uit 99 verschillende landen.”

“We hebben onder meer gesproken over de ervaringen van een synodale Kerk in het dienstwerk als parochiepriester en over een van de belangrijke uitgangspunten van synodaliteit. Dat is om de charisma’s te ontdekken van elke gelovige. Aan het eind van de bijeenkomst publiceerde paus Franciscus een brief aan parochiepriesters. Daarin zegt hij dat ook: ons charisma is om de charisma’s bij de gelovigen te ontdekken en te ontwikkelen.” Harry Quaedvlieg stelt vast: “Parochiepriesters over de hele wereld hebben op een bepaalde manier dezelfde kenmerken: een praktische manier van handelen, liefde voor de gemeenschap, voor Christus en de Kerk.”

“Synodaliteit is iets wat je moet ervaren. Je kunt erover praten, maar het beste is gewoon om het aan den lijve te ervaren in het luisteren en spreken met elkaar. Dat ging via de gespreksmethode van de ‘conversatie in de Heilige Geest’”, vervolgt hij. “Een synodaal gesprek kan spannend zijn. Het is een sprong om erop te vertrouwen dat er iets goeds uit komt, want je weet vooraf niet waar je uit gaat komen. Heb je niet op het einde van het gesprek meer verdeeldheid en nog meer moeilijkheden dan vooraf? Al zal het dan vaak ook zo zijn dat die moeilijkheden er toch al waren, alleen onuitgesproken. We willen zaken managen, maar als we vertrouwen op de Heilige Geest kunnen we merken dat er ook vóór ons gemanaged wordt.”

De deelnemers hadden ook een ontmoeting met paus Franciscus. “De paus zegt: wij zullen nooit een synodale en missionaire Kerk worden als de parochiegemeenschappen niet alle gedoopten laten participeren in de ene missie: het evangelie verkondigen als karakteristieke eigenschap van hun leven”, aldus Harry Quaedvlieg. “Overigens werd er op de bijeenkomst nadrukkelijk bij gezegd: als het gaat over het nemen van beslissingen is het duidelijk dat de bevoegdheid ligt bij de pastoor, de bisschop, de paus.”

“De Kerk bestaat niet voor zichzelf, maar bestaat voor de missie, bestaat voor wat ze in de wereld te brengen heeft. En niet alleen de Kerk is missie, zelfs de christen is een missie in deze wereld. Dat leidde tot interessante gesprekken, omdat parochiepriesters dat proberen waar te maken in heel verschillende delen van de wereld en in heel verschillende situaties. Ieder staat voor de vraag: Waar moet mijn parochie nu zijn? Wat is haar taak, wat is haar missie hier en nu? Wat hebben wij bij te dragen aan onze eigen omgeving? Dat zijn belangrijke onderwerpen, waar we als parochies kunnen groeien in synodaliteit.”

Daarna beantwoordt Harry Quaedvlieg vragen van de pastoors en moderatoren. Bisschop Van den Hende bedankt hem tot slot voor zijn inbreng. Hij brengt in herinnering dat Harry Quaedvlieg kort na de bijeenkomst in Rome al te gast was in de bisschoppenconferentie om over zijn ervaringen te spreken. De bisschop nodigde hem daarna uit voor de ontmoeting met de pastoors en moderatoren in het bisdom Rotterdam. “Ik ben blij dat we hier vandaag hebben kunnen spreken over de missie van de Kerk als allereerste opdracht om voor ogen te houden en samen op weg (synodaal) te vervullen”, zegt de bisschop. “Het lijkt soms dat de eerste opdracht van een pastoor is om de krimp goed te begeleiden. Maar de eerste opdracht is en blijft om een missionaire Kerk te zijn die het evangelie verder brengt, die Christus verkondigt.”