Mary statue

Zwijgend bij Maria staan

27 oktober 2023

JAN STUYT SJ   –   COLUMN

Jan Stuyt is priester van De Krijtberg in Amsterdam en vertelt over wat hij meemaakt. “Is dat aan de overkant ook een kerk?”

De laatste maanden maak ik vaak een praatje met medewerkers van de Gemeentereiniging Amsterdam. We praten over de mooie gebouwen om ons heen. Aan de overkant van de gracht staat de Oude Lutherse Kerk.

Dan komen er vragen als: “Is dat aan de overkant ook een kerk?”
“Jazeker, dat is de kerk van de Lutheranen, de mensen die Luther volgen.”
“Geloven die dan in Luther?”
“Nee, die geloven net als wij in de God van de Bijbel.”
“Wat is dan het verschil?”
“Maarten Luther zei dat je je moet houden aan wat er in de Bijbel staat, er niets aan moet toevoegen of bijdoen.”
“Dat vind ik ook! Je moet je houden aan de Bijbel.”
1-0 voor de overkant.

“En dat gebouw naast jullie, dat is toch ook een soort kerk?”
“Jazeker, dat zijn de Doopsgezinden.”
“Wat geloven die dan?”
“Die vinden dat je geen baby’s moet dopen, maar dat mensen zelf moeten beslissen als ze volwassen zijn.”
“Dat vind ik ook! Je moet zelf kunnen kiezen.”
En zo heb ik er opnieuw een gewonnen voor een andere kerk.

Wat is de moraal? Dat we er als christenen een onbegrijpelijk rommeltje van maken. Leg het maar eens uit. Ik heb altijd medelijden met remonstranten als die moeten uitleggen waar zij voor staan. Dat lijkt echter verdacht veel op superioriteitsgevoel. Maar hoe leg ik dan wel uit wat wij geloven in zinnen van niet langer dan acht of tien woorden? Lastig.

Een voorbeeld van hoe het ook kan.
Er komt iemand binnen die duidelijk voor de eerste keer onze prachtige en druk versierde kerk binnenstapt. Een vriendelijke vrijwilligster maakt hem wegwijs. “Mijn moeder is pas gestorven en nu wil ik een kaarsje opsteken, maar hoe doe je dat?”
De vrijwilliger helpt bij het uitkiezen en aansteken van een kaarsje. “En nu, wat moet ik nu doen? Waar moet ik het neerzetten?” “Ga maar naar Maria, dat is altijd goed; Maria heeft ook veel verdriet gehad en die helpt altijd.” “Waar is Maria dan?” “Die daar, dat beeld van die vrouw met het kindje.” Dan wordt het stil. Zwijgend staan ze samen bij Maria. Ze zijn elkaar nabij – en het is goed.

Zonder woorden gaat praten over God vaak veel beter.
Met God praten trouwens ook.

Jan Stuyt SJ is 40 jaar priester. Om dat jubileum te vieren, maakte hij een selectie van de columns die hij voor Ignis schreef en liet die bundelen. Dat boek, ‘Filigraan’, is voor 14,99 euro te koop.

Bron: https://igniswebmagazine.nl/