RK Twello

Zondagmiddag kerk open: hoeveel bezoekers? Wie zijn het?

21 augustus 2024

Aan de Torenwachters wordt vaak gevraagd hoeveel bezoekers er op zondagmiddag tijdens de openingsuren tussen twee en vier uur komen. Ook wordt vaak gevraagd wat voor mensen het zijn die onze kerk van binnen willen zien. Graag geven wij het volgende inzicht.

Het aantal mensen dat onze kerk op zondagmiddag bezoekt varieert nog al en dat heeft meestal te maken met het weer én met het jaargetijde. De meeste bezoekers op een zondagmiddag (tussen de 20 en 35) komen bij droog weer en een temperatuur van ongeveer 20 tot 23 graden. Het gaat om wandelaars, fietsers, toevallige én niet toevallige passanten. Bij regen en of koud weer in de herfst en winter varieert het aantal bezoekers tussen de 8 en 15.

De reden of de motivatie van de bezoekers van onze kerk op zondagmiddag is zo mogelijk nog gevarieerder en nóg diverser.

Een aantal is toevallige passant. “Ik kom al meer dan 20 jaar langs deze kerk fietsen en ik ben nog nooit naar binnen geweest. Nu zie ik aan de vlag dat de kerk open is. Ik ben best benieuwd hoe de kerk er van binnen uit ziet.”

Een aantal heeft gehoord over de openstelling op zondagmiddag en ziet een bezoek aan de kerk als een “uitje”. Het gaat om parochianen maar ook niet parochianen, het gaat om katholieken maar ook om niet-katholieken. Mensen combineren soms een bezoek aan het kerkhof met een kaarsje opsteken en een gebed in de kerk.

Zomers kan het ook gaan om vakantiegangers die in de omgeving op een camping of in een vakantiehuisje vertoeven. Het kan ook gaan om oud Twello naren die elders en soms ver weg wonen en na heel veel jaren in hun geboortedorp terug zijn bij familie en ook weer even willen proeven van de  “katholieke” sfeer in de kerk. Maar ook protestanten, die wel gecharmeerd zijn van de “Roomse” aankleding en rituelen van onze Martinuskerk, komen een kijkje nemen.

Sommige bezoekers komen bewust om het kerkblad de Pascha te halen, een kaarsje op te steken bij Jezus of bij Maria en weer anderen bezichtigen met behulp van het informatieboekje de mooie Kruiswegstaties, de beelden, de gewelven en het priesterkoor. Ook komen mensen voor de rust in de kerk en ze nemen plaats in een bank voor meditatie en of gebed.

Het zal duidelijk zijn dat het vrijwel onmogelijk is om álle redenen en motivaties van bezoekers in dit artikel te vermelden. Maar we hopen dat we hiermee veel vragen bij u hebben weggenomen.

Torenwachters Ine Maathuis en Jos Koers.