Zomerserie artikelen uit de Pius-Almanak 2024 over thema missionair kerk-zijn

25 juli 2024

In de zomermaanden leest u op rkkerk.nl vier artikelen over het thema missionair kerk-zijn. Deze artikelen zijn eerder gepubliceerd in de Pius Almanak 2024, het jaarboek, met alle katholieke adressen in Nederland. Ze zijn geschreven in de context van de synode Voor een Synodale Kerk: communio, participatio, missio.

Het ‘missionair parochie zijn’ heeft in de afgelopen jaren opgang gemaakt binnen de Rooms- Katholieke Kerk. Vele parochies uit het hele land haakten enthousiast aan tijdens landelijke congressen die over de missionaire parochie zijn georganiseerd. Maar wat houdt ‘missionair parochie zijn’ eigenlijk precies in? Mirjam Spruit legt het uit in het eerste thema-artikel van de zomerserie.

Verder is er een artikel over een methode om na te gaan hoe de vlag ervoor staat in een parochie door middel van de parochiemonitor, waar het bisdom Groningen-Leeuwarden mee werkt. Lammert de Hoop, perschef van het bisdom, legt het uit. Daan Savert, voorheen verbonden aan de Laudato Si’ Alliantie Nederland, beantwoordt de vraag of een ‘duurzame parochie’ ook missionair is. En Monique van Dijk-Groeneboer vertelt over haar betrokkenheid bij het Synodale Proces.

Publicatiedata:

• Deel 1 door Mirjam Spruit: vrijdag 26 juli