Wo-Co koor 40 jaar

1 februari 2024

Het was afgelopen zondag op de kop af 40 jaar geleden dat ons Wo-Co koor haar 1e uitvoering deed in onze Martinuskerk. 28 september 1984 om precies te zijn. Reden om eens met een paar leden van 1e uur deze 40 jaar door te nemen, te weten Adri Hale-de Bie en Victor Miedendorp de Bie (zus en broer).

Op initiatief van Pastor Noordijk en fam. Miedendorp de Bie waren er destijds een aantal parochieleden bij elkaar gekomen om de Woord en Communiediensten in onze kerk muzikaal te gaan begeleiden. Het Martinuskoor kon dan de eucharistievieringen blijven doen.

Tot ieders verrassing was de animo groot (ca. 15 leden) en kon er direct al gestart worden met de repetities en uitvoeringen. Al snel werd Hans van Dijk bereid gevonden om als dirigent dit koor te begeleiden. Later ging hij ook het Martinuskoor erbij doen.

Andere dirigenten van de afgelopen 40 jaar waren Goof Driessen, Jelte Simons, Jeroen Teelen, en Hans Mol sluit de rij, want die staat ook nu nog voor de groep. Ook van deze groep gingen er een paar het Martinuskoor erbij doen, waarbij Jeroen Teelen beide koren zover kreeg om samen het  Requiem van W.A. Mozart in te studeren met een aantal uitvoeringen, waaronder zelfs eentje in Wenen.

Victor Miedendorp de Bie vulde de gaten meestal tussen de verschillende dirigenten in. Het koor begon als een een-stemmig koor, later werd dit meerstemmig, uitsluitend in het Nederlands. Toen ze ook mee gingen draaien bij de eucharistievieringen, konden er ook Latijnse liederen gezongen worden.

De liederen worden in samenspraak met het pastoraal team, de dirigent en de leden zelf 2-wekelijks uitgekozen. Een paar uit het misboekje en een paar als vrije keuze, afhankelijk van de tijd van het jaar, zoals de paastijd en de adventtijd.

Het koor bestaat op dit moment uit 23 leden. Met een eigen bestuur. Er zijn zelfs nog leden van het 1e uur, en die nog wekelijks meezingen. Dat zijn Victor Miedendorp de Bie, Adri Hale-de Bie, Joke Hafkamp en Agnes Leerkes.

Allen vieren dus nu ook hun 40 jarig jubileum als koorlid. Wekelijks wordt er gerepeteerd, en nog steeds met veel plezier. We bedanken alle leden voor deze inzet, en we hopen nog vele jaren van jullie te kunnen genieten.