Verslag jongeren bedevaart naar Kevelaer

2 november 2023

Verslag van Kylie Bijkerk over de jongeren bedevaart naar Kevelaer op 7 oktober 2023

We begonnen in Apeldoorn met een ochtendgebed met de pastoor.

Na het ochtendgebed gingen we in groepjes met de auto naar Kevelaer. De reis was erg gezellig en de groep vulde elkaar leuk aan! De hele reis werden er grapjes gemaakt, leuke gesprekken gevoerd en ondertussen draaiden er wat leuke muziekjes op de achtergrond. Ik had zelf nogal wat vragen over wat er allemaal ging gebeuren en andere dingen. Die vragen werden met liefde beantwoord, ik heb er veel uit kunnen halen en ik vond ook dat erg interessant!

Eenmaal aangekomen in Kevelaer liepen we naar de kerk waar we een mis mochten bijwonen. Er was echt een behoorlijke groep en haast alle banken zaten vol!  Ik vond de mis erg indrukwekkend (en soms ook wat verwarrend). Voor mij zijn heel veel dingen nieuw aangezien ik nog niet zo vaak met de katholieke groep op pad ben geweest en alles nog aan het ontdekken ben.

Zo had ik wat vragen als: ‘Waarom heeft die man een hoed op?’. Wat een mijter bleek te zijn, maar ik kon even niet op dat woord komen en dat vonden de heren waar ik naast stond erg komisch. Ze konden er ook wel om lachen, maar niet op een verkeerde manier hoor! Ze legden het me daarna duidelijk uit en ook dat vond ik erg prettig.

Na de mis gingen we gezellig met de groep eten in een zaal waar ook allemaal andere mensen van de mis kwamen om te eten. Daar konden we mooi over de mis praten en over alles wat we gezien hadden. En natuurlijk nog even gezellig kletsen over van alles en nog wat.

Er was ook nog de mogelijkheid om mee te lopen met de Grote Kruisweg. Toen er werd voorgesteld of we mee zouden lopen, antwoordde ik dat ik geen idee had wat dat was en wat ik daarvan moest verwachten, waarop geantwoord werd dat we dus mee zouden lopen zodat ik het kon ervaren. Dat was inderdaad een hele ervaring! Het was een prachtige wandeling waarbij we bij elke statie stilstonden en er iets over te horen kregen. Elke statie had een eigen beeld en we liepen alle veertien langs!

We sloten de dag leuk af met een bezoekje aan een priester in Doetinchem. Dat was een bekende van wat heren uit het groepje en daar hebben we gezellig avond gegeten! Tijdens het eten konden we de dag nabespreken en onze verwonderingen van de dag met elkaar delen. Er werden meteen nieuwe ideeën gelanceerd over hoe en wat voor een volgende keer! Ook kregen we nog een rondleiding door de kerk waarna we allemaal weer huiswaarts keerden!

Al met al een gave dag waar ik met plezier op terugkijk!