Van 20 t/m 28 mei wordt er gecollecteerd voor de week van de Nederlandse missionaris.

17 mei 2023

Jacinta van Luijk, missionair werker in Kenia:

“Missionair werker zal ik altijd blijven. Dat zit in mijn lijf”

“Het missiewerk trok mij al vanaf jonge leeftijd.” Dat vertelt Jacinta van Luijk, missionair werker in Kenia met steun van de Week Nederlandse Missionaris (WNM). Zij werkt inmiddels veertig jaar in Kenia en nu al vele jaren bij Kitale community advancement programme (KAP).

Als tiener stond Jacinta van Luijk al te popelen om mee op pelgrimstochten te gaan. “Toen ik 15 jaar was ging ik met mijn oom, die Mill Hill-missionaris was, mee op de Camino.” Twee jaar later volgde een pelgrimstocht in Turkije. Inspirerende reizen en een bijzondere spirituele ervaring waarbij Jacinta dicht bij de kern kwam: Waar gaat het over in het leven?

Sloppenwijk

Nadat zij de hogere beroepsopleiding voor verpleegkundigen had afgerond, wilde Jacinta missiewerk doen als lekenmissionaris. “Mijn oom begon een project in de sloppenwijken van Kisumu in Kenia. In 1980 ging ik daar voor het eerst op bezoek,” blikt zij terug. Er werd een basisgezondheidsprogramma opgezet met daarin veel ruimte voor eigen ideeën. “Ik vond dat zo inspirerend,” vertelt Jacinta. Zij besloot zich aan te sluiten bij de missionarissen van Mill Hill als geassocieerd lid. Twee jaar later, nadat ze een aantal aanvullende cursussen in pastoraal en missionair werk had gedaan en een medische tropencursus, vertrok Jacinta als missionair werker naar Kenia waar ze bij het project van haar oom in Kisumu ging werken.

Hoop herstellen

“Wij kwamen niet om de mensen te redden, maar om vrienden te worden. We woonden samen met hen en hun gezinnen in de volksbuurten.” Na 17 jaar in Kisumu ging Jacinta voor een vervolgstudie naar Londen om daarna te beginnen bij KAP in Kitale. De organisatie is opgezet door de Medical Missionaries of Mary. Toen de zusters in 2009 weggingen, bleef de educatieafdeling bestaan en heeft Jacinta haar werk doorgezet en uitgebreid. “Het hele team werkt met hart en ziel. Dat is de enige manier om de problemen aan te pakken. De lokale problemen mogen wij op onze eigen manieren oplossen.”

Zo zijn er workshops voor alcohol- en drugsverslaafden waarmee KAP de mensen steunt om te stoppen. Tijdens de trainingen gaat er veel aandacht uit naar de onderliggende redenen van de verslaving. Deelnemers delen hun verhalen. Ook zijn er programma’s voor kwetsbare jongeren en vrouwen waarin zij onder meer voorlichting krijgen over onderwerpen zoals hiv/aids, verslaving, mensenhandel en vrede. “Het is belangrijk dat het lesmateriaal beantwoordt aan de noden die er zijn,” licht Jacinta toe. “Ik heb veel ervaring opgedaan in het veld.” Nu werkt zij veel aan de administratieve kant. Door een tekort aan fondsen heeft iedereen in het team verschillende rollen en alle medewerkers springen bij.

Een roeping voor ieder mens

Haar geloof heeft Jacinta altijd erg gesteund en is ook een van de drijfveren in het werk dat zij doet. “Je bent niet zomaar geboren. Er is een roeping voor ieder mens. God heeft ons is een grote verantwoording in handen gelegd.” Met het werk van KAP ziet Jacinta dat zij bezig is met aspecten van het leven en dat zij een bijdrage kan leveren in iemands leven. “Hoe klein dan ook.” En dat werk hoopt Jacinta nog lang te mogen doen. “Missionair werker zal ik altijd blijven. Dat zit in mijn lijf.”

Week Nederlandse Missionaris (WNM) steunt de inzet van missionarissen en missionair werkers zoals Jacinta. Dit doen wij samen met u!

U kunt doneren:

• Door uw bijdrage te storten op rekening NL80 RABO 0105 242 063 t.n.v. Franciscus parochie Apeldoorn, ovv WNM 2023
  • Tijdens de collectes

We hopen dit jaar op een mooie opbrengst. Samen kunnen we veel doen! Wij danken u alvast voor uw bijdrage.

Namens de werkgroep Em-missie (Rens, Luce, Ronald en Bruno) onze hartelijke dank.