Twee eeuwige professies bij de dominicanessen van de H. Familie

18 november 2023

Op 18 november leggen zusters Marga Zwiggelaar en Catharina Al hun eeuwige professie af bij de zusters dominicanessen van de H. Familie, ook wel bekend als dominicanessen van Neerbosch. Hiermee verbinden ze zich voor de rest van hun leven aan de congregatie en aan de Orde der Predikers.

Tijdens de plechtige viering beloven ze drie dingen:

• Gehoorzaamheid – het luisteren naar God en elkaar, en trouw blijven aan je persoonlijke roeping.
  • Armoede – naar vermogen eenvoudig en duurzaam leven.
  • Zuiverheid – integriteit in relaties, in combinatie met een celibataire leefstijl binnen een gemeenschap.

De twee zusters hebben de viering met eigen inbreng vormgegeven en combineren oude en nieuwe teksten en rituelen om uitdrukking te geven aan deze belangrijke stap in hun leven. De viering vindt plaats in de Antonius Abtkerk in Nijmegen op zaterdag 18 november om 13:00 uur.

Nieuw leven

De beide zusters deden drie jaar geleden op 17 november 2020 hun tijdelijke geloften. Daarmee bliezen daarmee de gemeenschap nieuw leven in. Zij waren de eerste sinds bijna 25 jaar die weer intraden bij de congregatie. Het is de voorzichtige start van een nieuwe toekomst. Vorig jaar legde zuster Nadia haar tijdelijke geloften af en op 7 november van dit jaar zijn er weer twee vrouwen gestart met het noviciaat.

Hun noviciaat zal een jaar duren. In dat jaar onderzoeken zij of een levenswijze als dominicanes, met gebed, gemeenschap, studie en verkondiging als pijlers, hun weg is. Ze doen dat vanuit het noviciaatshuis aan de Dennenstraat in Nijmegen. Dat betekende ook een verhuizing voor de drie jong geprofeste zusters omdat het noviciaatshuis te klein werd.

Sinds eind oktober wonen zij in de voormalige pastorie van de Lourdeskerk aan de Hatertseweg 111 in Nijmegen. Ze kunnen daar in ieder geval een aantal jaren wonen en willen er verder vorm geven aan een open kloostergemeenschap.
Meer over de dominicanessen van Neerbosch
Zie ook: dominincanen.nl
Wil je ook kennismaken met de dominicanessen en meer weten over hoe het is te leven als religieus, kom dan naar de kennismakingsdag op 20 januari 2024
Meer weten over de stappen in het proces van intreden in een kloostergemeenschap