Terugblik verjaardag Sant’Egidio

5 oktober 2023

Zaterdag 30 september kwamen veel mensen samen in de Onze Lieve Vrouwekerk om stil te staan bij vijftien jaar Sant’Egidio in Apeldoorn. Na de verwelkoming van parochianen, vrijwilligers, de vrienden van de Franciscustafel en het Straatteam is er een korte terugblik gegeven van het ontstaan van de Gemeenschap. Met velen hebben wij in dankbaarheid gevierd wat we kunnen doen voor de armen van de stad. Ontroerd waren wij door de geschenken die we kregen:

Icoon van het gelaat van Christus

De icoon is een geschenk van de internationale gemeenschap aan Apeldoorn. De schrijver van de icoon is een Oekraïense man, Feodosi van de gemeenschap van Sant’Egidio in Kyiv. Het origineel, uit de 17e eeuw, hangt in het kerkje van Sant’Egidio in de Romeinse wijk Trastevere. Het gezicht van Jezus op dit nieuwe icoon, dat nu in Apeldoorn staat, geeft zo een persoonlijke richting aan ons gebed. Opdat wij ons allemaal laten raken en inspireren door het gelaat van Christus. Deze icoon ziet de tranen van de moeders en de weduwen, deze icoon heeft de wanhoop gezien van wie alles verliest. Deze icoon voelt de pijn van de hardheid, van de wrok, van de haat. In het gebed van Sant’Egidio komen we over de hele wereld in alle gemeenschappen samen voor deze icoon om te bidden voor de vluchtelingen van het Oekraïense volk dat nog steeds wacht op een toekomst van vrede. We komen samen om te bidden voor de armen en voor de vrede. Vrijdag 6 oktober komen wij om 19.00 uur samen om te bidden voor de zieken in de parochie. Ingang Stationsstraat 13.

Beeldje van de dakloze Jezus

Naar aanleiding van Matteüs 25: ‘Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan’. Een beeld dat in ware grootte voor het kerkje van Sant’Egidio in Rome staat, en ook in Antwerpen en Amsterdam. Wij hebben van de gemeenschap in Nederland een replica gekregen voor op het altaar van Franciscus, het altaar van de armen. dat in de viering van de verjaardag is ingewijd.