21 september 2023

Op zaterdag 16 september is de Vredesweek op een indrukwekkende en mooie manier geopend door wethouder Danny Huizer en een concert van het Jongkoor van het Apostolisch Genootschap in de Onze Lieve Vrouwe kerk. Zij hebben het muziekstuk “The Armed Man: A Mass For Peace” van componist Karl Jenkins ten gehore gebracht onder begeleiding van een combo van professionele muzikanten. Het was een erg indrukwekkende middag en een mooie samenwerking tussen religies. De Imam Burak Kilik was aanwezig om op te roepen tot gebed en het gebed voor vrede is door mij uitgesproken, met het noemen van de namen van landen waar oorlog is en het aansteken van de kaarsen door Veronica en Mariya. De indringende muziek en beelden, die door de componist zelf zijn uitgezocht, heeft veel mensen diep geraakt en ontroerd. Met name ook de Oekraïense gasten die hierbij aanwezig waren.

Veel dank aan iedereen die dit mogelijk maakten; Erwin van der Bij voor de organisatie, Henny Ribbink die de techniek heeft verzorgd en natuurlijk aan de vele bezoekers die voor een mooie gevulde kerk zorgden!

Ronald Dashorst