Terugblik bedevaart naar Kevelaer

17 oktober 2024

Een jarenlange traditie vanuit Duistervoorde is opnieuw opgepakt. Vanuit de broederschap uit Arnhem, waar Pastoor Henri ten Have al jarenlang is mee gegaan, hebben Jos, Gonda Sluiter, Louis Maathuis en pastoor Henri Ten Have een 36 tal pelgrims enthousiast gemaakt om op zaterdag 5 oktober naar Kevelaer te gaan.

Het thema van deze bedevaart was; “Ga met ons” volledig in het teken van de bedevaart. Om 7.45 uur stond de bus bij de Martinuskerk gereed om vervolgens naar Vaassen en Apeldoorn de overige pelgrims op te halen.

Ondanks enkele wegblokkades en wegomleggingen verliep de reis met een 4-tal tientjes van de rozenkrans en enkele Maria liederen voorspoedig. Er was een gezellige ontspannen sfeer in de bus. In Kevelaer nog even snel een koffie, want om 11.30 uur was de plechtige hoogmis in de basiliek met Mgr. H.Woorts. De mooie koorzang van het Kevelaer koor uit Arnhem maakte op velen een grote indruk.

Wij verzamelden ons om 13.00 uur bij het genadebeeld voor een dankgebed. Aansluitend was er een gezellige maaltijd in het Priesterhuis. Om 14.30 was de lange kruisweg in het park of de verkorte kruisweg om 15.00 uur in de Pax Christi Kapel.

Zelf heb ik heb de kruisweg in het park onder leiding van Pastoor Henri ten Have en Pastoor Tuan Nguyen meegemaakt, deze was voor mij wel indrukwekkend. Na de kruisweg hadden wij nog even tijd om een kaars bij het genadebeeld op te steken of om aandenken te kopen.

Om 17.00 was in de basiliek het plechtig lof, met mooie Marialiederen, en zegende de bisschop de aandenkens. Daarna vertrok de bus om 18.15 uur weer huiswaarts, onderweg nog het laatste tientje gebeden, voldaan keerde iedereen weer huiswaarts.

Moge deze bedevaart herstart zijn om jaarlijks vanuit de Franciscus Parochie naar de Troosteres van de bedroefden in Kevelaer terug te gaan.

Louis Maathuis (Pelgrim & bus begeleider)