Sant’Egidio

24 mei 2023

Gebed voor de vrede

Naast de inzet van de Gemeenschap van Sant’Egidio voor de armen, dak- en thuisloze medemensen, eenzame ouderen en jongeren zet zij zich ook wereldwijd in voor de vrede.

Vrijdag 19 mei is er in de Onze Lieve Vrouwekerk een gebed gehouden voor de vrede, waarbij kaarsen werden aangestoken voor al de landen waar oorlog is. Terwijl twee jongeren, Veronica en Maryia, de kaarsen aanstaken werd er Kyrie eleison gezongen. Indrukwekkend om te horen in hoeveel landen strijd is in de wereld. Met de intentie van ons gebed en het licht van de kaarsen blijven wij geloven dat het mogelijk is om vrede te krijgen, ook in Oekraïne. Als we maar in gesprek blijven, de dialoog zoeken. Daartoe werkt de Gemeenschap van Sant’Egidio wereldwijd aan bemiddeling voor de vrede.

Paus stuurt kardinaal Zuppi naar Moskou en Kyiv om ‘spanningen te helpen verminderen’

‘Vredesmissie’ mag het officieel niet heten. Dat woord ligt zowel in Oekraïne als in Rusland gevoelig. Toch stuurt paus Franciscus een kardinaal die eerder een delicaat vredesbestand wist te bemiddelen op ‘missie’ naar Moskou en Kyiv. Ondanks het feit dat de Oekraïnse president Zelensky een pauselijke bemiddeling onlangs van de hand wees.

De 67-jarige Matteo Zuppi is niet alleen aartsbisschop van Bologna en voorzitter van de Italiaanse bisschoppenconferentie, maar ook lid van de gemeenschap van Sant’Egidio. Deze heeft een lange staat van dienst in het bemiddelen van delicate internationale conflicten. Zuppi zelf speelde in 1992 – toen hij nog een simpele parochiepriester was – een sleutelrol in de door Sant’Egidio in Rome onderhandelde vrede in Mozambique. Die maakte een einde aan een burgeroorlog die zeventien jaar duurde.

De nu aangekondigde ‘missie’ voert de kardinaal uit ‘in de hoop dat wegen van vrede kunnen worden ingeslagen, een hoop die paus Franciscus nooit heeft opgegeven’. Toch liet Zuppi ook weten dat ‘de timing en modaliteiten van de missie momenteel worden bestudeerd’.

Nederlandse Dag (Tweede Pinksterdag) in Apeldoorn

Op maandag 29 mei komen alle gemeenschappen van Sant’Egidio uit Nederland samen in Apeldoorn om Pinksteren te vieren, elkaar te ontmoeten en samen te eten. Vanaf 11.00 uur in het parohiehuis aan de Stationsstraat 13. Allemaal van harte uitgenodigd om met ons mee te vieren. Laat even weten dat je komt in verband met de catering.

Franciscustafel

In verband met deze dag zal bij uitzondering de Franciscustafel op dinsdag 30 mei worden gehouden. Dan zal Fresh Catering de maaltijd verzorgen voor onze gasten.

Sainte Marie

Op zondag 4 juni gaan we weer met een aantal vrijwilligers naar woonzorgcentrum Sainte Marie om een gezellige middag te verzorgen voor de bewoners. Vorige maand heeft Sostenuto gezorgd voor een muzikale invulling waar de bewoners erg van genoten hebben. Deze keer houden we een Bingo met de bewoners. Als je mee wilt helpen of leuke prijsjes hiervoor beschikbaar wilt stellen laat het even weten via r.dashorst@franciscusparochie.com of 06-16912727