Retraites Onze Lieve Vrouw Ter Nood Heiloo

4 april 2024

Wist u dat er een plek is in Nederland waar nog dagelijks honderden weesgegroetjes worden gebeden en waar dagelijks gelegenheid is voor het sacrament van boete en verzoening? Deze plek is het heiligdom van Onze Lieve Vrouw Ter Nood in Heiloo. Per jaar komen er meer dan 100.000 pelgrims voor een bedevaart. Ook zijn er diverse mogelijkheden voor retraites.

Onze Lieve Vrouw Ter Nood in Heiloo is het grootste Maria-heiligdom van Nederland. Sinds jaar en dag komen pelgrims uit de regio, uit het hele land en zelfs uit het buitenland hier om Maria te vereren en hun noden bij haar te brengen. Heiloo biedt ook diverse mogelijkheden voor een retraite en kennismaking met de Geestelijke Oefeningen van de H. Ignatius.

Het heiligdom omvat meerdere kapellen, een grote kruisweg met calvarieberg en een gastenhuis met persoonlijke slaapkamers en slaapzalen. Het is een prachtige plek die veel mogelijkheden biedt tot persoonlijke en gemeenschappelijke viering en verdieping van het katholieke geloof.

Bedevaarten

In de jaren dertig gold Heiloo als “het Lourdes van Nederland”. Veel parochies hadden de gewoonte er op bedevaart te komen. Die traditie is minder geworden, maar het kan nog steeds. Een bedevaart is een prachtig moment van gemeenschapsvorming voor de parochie en bovendien een klassieke uiting van ons geloof. Als je interesse hebt in een bedevaart naar Heiloo, neem dan contact op met de werkgroep Bedevaarten van onze parochie (Theo van Driel, Dorise van Driel, Philip Spannring, Remco van Mulligen).

Retraites

Een retraite biedt een kans om een pas op de plaats te maken en wat tijd te besteden aan gebed en bezinning. Voor veel mensen vormt de retraite een hoogtepunt in hun geestelijk leven, waar ze energie opdoen om in hun omgeving het zout der aarde te zijn. Het heiligdom Onze Lieve Vrouw Ter Nood biedt alle faciliteiten voor retraites: een rustige omgeving, een mooi park, comfortabele kamers en meerdere kapellen. Dit jaar hebben we een afwisselend programma opgesteld voor retraites over verschillende thema’s, begeleid door priesters en religieuzen. De volgende retraites staan dit jaar op het programma:

• De Heilige Eucharistie (30 mei t/m 2 juni)
  • Met Maria je kruis leren dragen (12 t/m 15 september)
  • Rozenkransretraite (21 t/m 24 oktober)
  • Adventsretraite (6 t/m 8 december)
  • Geestelijke oefeningen van Ignatius (2 t/m 5 mei; 27 t/m 30 juni; 21 t/m 24 november; 28 november t/m 1 december). Mail hiervoor naar spiritualexercisesnl@gmail.com.

Meer informatie: www.olvternood.nl