Preek op 20 oktober naar aanleiding van Marcus 10, 35-45

22 oktober 2024

Preek van diaken Ronald Dashorst

In het evangelie van vandaag is Jezus op zijn tocht bijna aangekomen in Jeruzalem. We zitten in het verhaal vlak voor de intocht waar Hij met palmtakken en enthousiasme wordt ontvangen. Maar de vreugde zal dan snel omslaan in angst en pijn, wij weten hoe het verhaal verder zal gaan, met Zijn arrestatie en Zijn gruwelijke dood aan het kruis. Jezus vertelt zijn leerlingen hiervan en voorspelt zijn lijden.

De groep leerlingen, lijkt de aankondiging van Zijn lijden niet te horen, is alleen met zichzelf bezig, met hun positie. Zo ontstond een conflict over wie de grootste van hen was. Jezus verneemt dit en waarschuwt ze om niet te vervallen in een machtsstrijd, zoals de heersers der volkeren. De drang naar macht is diep geworteld in het hart van de mensen. We zien het elke dag in de strijd en de oorlogen in de wereld, in Oekraïne, in Israël, Libanon, in Jemen en heel veel andere plaatsen, waar mensen elkaar geweld aan doen. Maar Jezus zegt tegen zijn leerlingen: ‘Dit mag bij jullie niet zo zijn’.

De macht en het gezag waarover het evangelie spreekt, zijn die van de liefde. En Jezus legt dat niet alleen uit met woorden als Hij zegt: ‘Wie groot wil worden onder jullie, moet dienaar zijn’. Hij laat het niet alleen bij woorden, maar laat het ook zien met zijn eigen leven: ‘want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.” Dat zijn ook de woorden uit het liedboek van Sant’Egidio die Jeanette en Hans tijdens de collecte zullen zingen.

Wij bevinden ons in een bijzondere tijd van het jaar, het is herfst, de bladeren vallen, het kerkelijke jaar loopt ten einde. Volgende maand zal na het feest Christus Koning de Adventstijd ingaan, de tijd waarin we uitkijken naar de geboorte van Jezus in Bethlehem.

Vorige week woensdag was er een avond van het Leerhuis, we spraken met elkaar over het kerkelijke jaar en wie Jezus voor je is. Mooi om in deze setting je geloof met elkaar te delen, om woorden te zoeken van wie God, wie Jezus is. Een van de jongeren in de groep zei: ‘Jezus is voor mij een steun in moeilijke tijden’.

Met andere jongeren op de universiteit kan hij zijn geloof ter sprake brengen. En op de sociale media zijn er steeds meer jongeren die voor hun geloof uitkomen en steun vinden bij elkaar en bij de katholieke kerk. Dit is ook een vorm van uit de kast komen, door samen je geloof te delen. Op een bepaalde manier is dit ook te zien in onze kerk, er komen steeds weer nieuwe jongeren die de weg naar de kerk vinden, ze vinden er steun, houvast, in deze wereld die zo onzeker is. Wat deze jongeren met name aanspreekt is de praktische kant van de kerk, de sociale betrokkenheid op elkaar en de hulp die je mensen kunt bieden in je eigen omgeving. Dat doen wij als parochie in de Kledingbank, delen kleding met de armen, dat doen we met de Franciscustafel, delen eten, dat doen we elke vrijdag avond bij de bakfiets, we delen soep, brood, koffie en een luisterend oor, we delen vriendschap met de mensen van de straat, de daklozen en verslaafden.

We leven in een tijd waarin veel ellende aan het licht komt, alsof het kwaad zich openbaart, we zien een doorgeschoten individualisme, een doorgeschoten gevoel van maakbaarheid, egoïsme, macht, verdeeldheid en haat. Maar het roept ook een tegenreactie op; om het goede te doen en te dienen. Deze tijd is een tijd van bewustwording van wie je bent en hoe je in het leven staat. Hoe je omgaat met anderen, hoe je omgaat met de aarde, met je koopgedrag en je energieverbruik. Ook in deze tijd leren wij van het leven van Jezus en kunnen wij het evangelie als richtingwijzer gebruiken. Jezus laat zien hoe Hij opkomt voor de armen, voor de zieken en de mensen die leven aan de rand van de samenleving. Hij laat zien hoe iedereen er bij hoort en hoe je moet leven als broers en zussen van elkaar. Dat je elkaar moet dienen, moet helpen en goed doen. Dat is een opdracht voor ons hier in Apeldoorn, maar ook in de rest van de wereld.

Het geeft mij hoop dat dit bewustzijn bij jongeren groeit, misschien nog klein, maar het verspreidt zich wel als een nieuwe, helende en opbouwende energie die waait als de heilige Geest over onze aarde. Een energie, zachte kracht van vriendschap en liefde, want daar is God.