Paus podcast: Zorg voor de schepping 2024

31 augustus 2024

“Hoop en ons handelen met de schepping” is het thema van de Wereldgebedsdag voor de zorg voor de schepping op 1 september. De dag wordt sinds 2015 gehouden in de Katholieke Kerk, op initiatief van paus Franciscus, en sluit aan bij een gebedsdag voor zorg voor de schepping in de Orthodoxe Kerk.

gebedsdag voor zorg voor de schepping in de Orthodoxe Kerk.

In deze podcast vertelt prof. dr. Willem Marie Speelman over de boodschap van de paus voor de Wereldgebedsdag voor de zorg voor de schepping. Hoe leest hij de boodschap? Wat is het doel van deze Wereldgebedsdag? En is er hoop als het gaat om de schepping?

“Wij zijn niet gescheiden van de natuur, maar er onderdeel van. Dus als wij de natuur kapotmaken, merken we dat dan onze eigen huid, aan onze eigen adem, aan onze eigen gezondheid”, benadrukt Willem Marie Speelman.

“Wij moderne mensen moeten leren begrijpen dat wij onderdeel zijn van de natuur en dat we de natuur haar gang moeten laten gaan”, zegt hij. “Het is als met een lichaam dat geneest. Als je een wond in je hand hebt, plak je er een pleister op, maar jij gaat die wond niet genezen. Dat doet je lichaam zelf. De natuur lost problemen op.”

Dat wil niet zeggen dat de mens dan maar zijn gang kan gaan. We moeten de natuur niet tegenwerken, overvragen en overbelasten, maar komen tot een nieuwe verhouding tot de schepping. “In christelijke oogpunt is de natuur de schepping van God en de mens moet daarin meewerken. Dat is eigenlijk de boodschap voor deze Wereldgebedsdag. Meewerken en niet tegenwerken en voor nieuwe problemen zorgen.”

“Er wordt gesproken van een klimaatcrisis en sommige mensen raken zelfs in een klimaatdepressie, omdat ze zeggen: het valt niet meer te redden”, zegt Willem Marie Speelman. Maar met de paus spreekt hij over hoop.

Bron: https://www.katholiekleven.nl