Opening missiecentrum in Lourdes

26 april 2024

De Pauselijke Missiewerken van Frankrijk hebben onlangs een missiecentrum geopend in de bedevaartplaats Lourdes. Vanuit de hele wereld bezoeken pelgrims de beroemde grot. Het heiligdom is een plaats van ontmoeting waar christenen samenkomen op de plek waar Maria is verschenen aan het herdersmeisje Bernadette.

Teken van universaliteit van de kerkDe vele talen, culturen en nationaliteiten die elkaar in Lourdes ontmoeten, maken Lourdes tot een teken van de universaliteit van de kerk. Bij alle verschillen die er zijn, hebben de pelgrims in Lourdes ook iets gemeenschappelijks: zij zijn allemaal missionarissen op grond van hun doopsel, om de woorden van paus Franciscus te herhalen.

‘Point Mission’De Pauselijke Missiewerken hebben onder andere de taak om christenen (meer) bewust te laten worden van hun roeping tot missie. Daarom hebben de Pauselijke Missiewerken van Frankrijk onlangs een ‘point mission’, een missiecentrum geopend aan de Boulevard de la Grotte in Lourdes. Pelgrims kunnen er missionarissen en vrijwilligers ontmoeten afkomstig uit diverse landen. Deze ontmoetingen nodigen uit om zich te bezinnen op de eigen roeping tot missie.