Terugblik Oecumenische gebedswake

5 april 2023

Op woensdag 29 maart, hebben wij in de Onze Lieve Vrouwekerk de jaarlijkse Gebedswake voor de Martelaren en de vrede gehouden. Er werden vele namen genoemd van christenen over de hele wereld die hun leven hebben gegeven voor hun geloof. We hebben kaarsen gebrand en gezongen om ontferming met de oude woorden van het Kyrie Eleison, waarbij Veronica en Marya de kaarsen aanstaken.

De Oud-Katholieke aartsbisschop Bernd Wallet was dit jaar de voorganger, namens de R.-K. Kerk was kardinaal Eijk aanwezig, samen met hoogwaardigheidsbekleders van de Syrisch Orthodoxe kerk, Protestantse Kerk, Church of England en de Chaldeese Kerk. De aanwezige kerkleiders spraken tijdens de viering voorbeden uit.

Aartsbisschop Wallet verwees in zijn overweging naar een tentoonstelling in de crypte van de Sint Bartholomeüsbasiliek op het Tibereilandje in Rome, een expositie die door de Sant’Egidio gemeenschap is opgezet. “De vernieuwde ruimte vertelt de verhalen van de martelaren van onze tijd, martelaren uit allerlei tradities, uit alle continenten”.

Het was mooi om elkaar te ontmoeten bij dit gebed dat speciaal uit gaat naar Oekraïne en naar de christenen in Syrië, Iran, Irak, Jemen en overal in de wereld waar grote dreiging is en zoveel mensen slachtoffer zijn van het aanhoudend geweld.