Nieuws begraafplaats Duistervoorde-Twello. (van Bertus Wolbrink)

13 maart 2024

Pronkstuk

Wie herinnert zich niet de waterplaats direct als je kerkhof opkomt. De coniferenhaag die niet eigenlijk geen haag meer is en de lelijke betonpaal waar een kraan aan bevestigt is. Deze hebben we gelukkig kunnen vervangen door inzet van parochianen, onze vrijwilligers. Van ontwerp (Willie Hafkamp) tot aan de realisatie (de tuinploeg op de maandagmorgen), iedereen heeft een aandeel gehad waar we samen trots op mogen zijn. We hopen dat de bezoeker op de begraafplaats er goed gebruik van kan maken. Mist u nog attributen (handstoffer, hark, schoffel, vazen, enz) laat het dan gerust weten.

Watervoorziening zomerdag

Velen hebben ongetwijfeld gezien dat zomerdag bij droogte de sproeiers aangaan.

We pompen hiervoor water op en geven dat vervolgens dus weer terug aan de aarde zodat het groen niet verdort. Ons kerkhof is rijkelijk voorzien van onder andere rododendrons tussen de leeg gevallen plekken als gevolg geruimde graven. Afgelopen jaar hebben we enorm met slangen lopen zeulen om de planten water te geven. Dit is niet alleen fysiek zwaar werk maar lopen ook kans op beschadiging van de graven.

Gelukkig hebben we van het parochiebestuur toestemming gekregen om centraal op ons kerkhof vaste leidingen te laten aanleggen  met circa 10 kranen. De lange slangen behoren dan tot het verleden. Dit zal een hoop verlichting geven en behoud van ons groen bevorderen.

We blijven hiermee werken aan een mooi verzorgde begraafplaats die ons allen aanspreekt, waar mensen graag komen om bij de graven op bezoek te gaan.