Nederlandse Dag (Tweede Pinksterdag) in Apeldoorn

1 juni 2023

Op maandag 29 mei zijn alle gemeenschappen van Sant’Egidio uit Nederland samengekomen in Apeldoorn om Pinksteren te vieren. Wij kwamen samen, met zestig mensen uit Amsterdam, Utrecht, Leeuwarden en Apeldoorn. In het parochiehuis maakten we een videoverbinding met Rome. Marco impagliazzo, de voorzitter van Sant’Egidio, sprak zijn Pinksterboodschap uit. Het was een inspirerende en hoopvolle boodschap waar we wereldwijd in 70 landen naar hebben gekeken. Een paar korte opmerkingen hieruit: ‘De heilge Geest verenigt ons als Gemeenschap en zendt ons naar buiten om in contact te komen met velen. Wij ontvangen, net als de apostelen van toen, een nieuwe zending om ons leven met elkaar te delen en om ons vanuit de Schrift in te zetten voor de wereld van vandaag. Om er te zijn  voor de armen en de zoekenden. Jezus doopt ons steeds opnieuw in de heilige Geest, om met hartstocht en enthousiasme de chaos van het leven te overwinnen met liefde. Om als broeders en zusters op weg te gaan en te ervaren dat de heilige Geest een onafscheidelijke metgezel is voor ieder van ons’.

In de middag zijn we de parochietuin ingegaan, om het verhaal te horen van het onstaat en de betekenis van de deur met de Tien Geboden, de Maria-nis en de Mozaiekbank. Daarna elkaar ontmoeten in de zon en te genieten van heerlijke vergatarische maaltijd.