Mei maand- Maria maand

25 april 2023

In de maand mei is er extra aandacht voor Maria, de moeder van Jezus.
Het beeld van Maria wordt soms versierd met bloemen en mensen gaan even bij haar bidden en een kaarsje opsteken.

Dat mei de maand is van Maria heeft te maken met vroeger. De naam van deze maand komt van het Griekse woord maia, wat ‘moeder’ betekent. In Italië bestond het idee dat mei een passende maand zou zijn om Maria, de moeder van Jezus te eren. En zo is op de hele wereld de mei maand- Maria maand geworden.

Processie
Bij iets feestelijks, hoort ook een feestelijke ‘optocht.’
Dat noemen we in de katholieke kerk een processie.
Voor Maria worden er ook van deze feestelijke optochten gehouden. Dan noemen we dat een Maria-processie.
In onze kerk gaan we dat ook doen! Op 7 mei is er feest omdat we een hele mooie nieuwe tuin hebben gekregen. Daar komt een speciaal plekje voor Maria. We gaan een beeld van Maria daar heen brengen in een processie. Kinderen zullen mee lopen in deze processie en bloemen dragen.

De kinderen krijgen tijdens de kinderdienst op 7 mei een Godly Play verhaal te horen over Maria. Want ze heeft veel betekent voor Jezus en nu nog steeds voor ons allemaal.

De Rozenkrans
Als je de Rozenkrans bidt bid je ook een flink aantal keer een ‘wees gegroet Maria’
Dit is het gebed aan en voor Maria.

Wees gegroet Maria
Vol van genade
De Heer is met U
Gij zijt gezegend onder de vrouwen
En gezegend is Jezus,
de vrucht van uw schoot.

Heilige Maria
Moeder van God
Bid voor ons zondaars
Nu en in het uur van onze dood.

Amen.

Wil je weten hoe het bidden van de Rozenkrans gaat? Klik dan op deze link, dan wordt alles uitgelegd voor kinderen.