Koninklijke onderscheiding voor Louis Maathuis uit Twello

22 februari 2024

Afgelopen maandag, 19 februari werd onze koster Louis Maathuis Koninklijk onderscheiden door burgemeester Jan Willem Wiggers. Louis werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau, vanwege zijn langdurige en waardevolle vrijwillige inzet op het terrein van muziek, en religieus leven. Louis is een drijvende kracht bij de muziekvereniging Cadenza, en bij onze Martinus kerk, beide in Twello.

Bij Cadenza verzorgt hij de administratie, het sleutelbeheer, de bardiensten en beheert hij het verenigingsgebouw de “molenschuur”. Voor onze Martinus kerk is Louis al vanaf 1994 actief.

*In dat jaar is Louis één van de eerste organisatoren voor de nieuwe opzet van de jaarlijkse kerststal. De tijd van voorbereiding, het plaatsen en verwijderen van de kerststal kosten hem zeker 90 uur per jaar.

*Louis is al ruim 10 jaar koster tijdens reguliere weekendvieringen.

*Louis heeft tijdens sommige vieringen een dubbelfunctie of zelfs een driedubbele functie door naast koster te zijn ook de functies van collectant en acoliet te vervullen.

*Vanaf 2020 is Louis ook coördinator voor het regelen van een koster en acolieten bij uitvaarten. Hij is dan vaak ook zélf nog koster.

*Verder verzorgt hij de digitale uitzending van de vieringen vanuit onze Martinuskerk.

*Daarnaast bezorgt hij al jarenlang het parochieblad Laudato in een hele grote wijk in Twello.

*Samen met zijn broer Gerard regelt hij het onderhoud aan de elektrische voorzieningen in de kerk.

Louis wil elk jaar extra uitpakken met de kerststal. Hoe méér en hoe groter de kerstbomen, hoe mooier hij het vindt. Het komt voor dat de kerstbomen van meer dan 12 meter lang eigenlijk niet meer zijn te tillen. Maar met vereende krachten en soms extra krachten lukt het elk jaar weer om de bomen rechtop en veilig in en bij de kerststal te krijgen. Ook zijn beroemde watervallen moeten elk jaar groter en mooier. Resultaat van dit alles is dat er jaarlijks honderden bezoekers deze stal komen bezichtigen.

Wij hopen dat we nog een hele poos op zijn inzet mogen rekenen. Wij waarderen dat zeer en wij vinden het geweldig fijn dat hij een Koninklijke onderscheiding heeft ontvangen als beloning voor al zijn vrijwilligerswerk.