Kind en Kerk mee op vakantie

10 augustus 2023

Misschien herkent u het. Je werk toch niet helemaal los laten in vakantietijd. Zeker niet als je, net zoals mijn man Mark en ik (Mariska), als magneten wordt aangetrokken door alle kerkjes in dorpen en stadjes waar we wandelden. We waren dit jaar in Duitsland en verbleven in Celle, de Harz, Eisenach en Winterberg. Het viel me op, dat ook hier, de kerken vrijwel allemaal toegankelijk zijn gedurende de dag. Er zijn dan ook heel wat kaarsjes ontstoken door ons in al die kerken (althans de katholieke, want in de Lutherse- en protestante kerken was er meestal geen plekje voor deze vorm van devotie) Wat me ook opviel waren de hoeveelheid ‘kinderhoekjes’ in de kerken. Daarin trokken de katholieke en protestanten dan weer gelijk op. Vaak halverwege de kerk aan de zijkant, was een hoekje ingericht waar kinderen zich kunnen bezig houden tijdens de viering.
Van een paar heb ik een foto gemaakt. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt tijdens een viering. Levert het rust op of juist onrust? De bezochte kerken waren vrijwel allemaal zonder toezicht dus ik kon het aan niemand vragen… Maar hoe dan ook vond ik het een zeer vriendelijke uitstraling hebben, deze plek voor de kinderen!  Het blijft sudderen in mijn gedachten….