Instrumentum Laboris. Een document van de hele Kerk

22 juni 2023

“De IL is geen document van de Heilige Stoel, maar van de hele Kerk. Het is geen document dat aan een bureau is geschreven. Het is een document waarin allen medeauteurs zijn, ieder voor de rol die hij of zij geroepen is te spelen in de Kerk, in volgzaamheid aan de Geest. […] Je vindt in de tekst geen theoretische systematische uitleg van synodaliteit, maar de vrucht van een kerkervaring, van een reis waarin we allemaal meer hebben geleerd door samen te wandelen en onszelf te bevragen over de betekenis van deze ervaring. Ik kan zeggen dat de IL een tekst is waarin niemands stem ontbreekt: die van het Heilige Volk van God; van de Herders, die met hun deelname voor kerkelijk onderscheidingsvermogen hebben gezorgd; van de paus, die ons altijd heeft vergezeld, ons heeft gesteund, ons heeft aangemoedigd om verder te gaan. De IL is ook een kans voor het hele volk van God om de reis voort te zetten die is begonnen, en een kans om degenen te betrekken die tot nu toe niet betrokken zijn geweest,” zei kardinaal Mario Grech, secretaris-generaal van het secretariaat-generaal van de synode, vanmiddag sprekend op de persconferentie waarin het Instrumentum Laboris (IL) werd gepresenteerd: het werkdocument voor de eerste zitting van de 16e Gewone Algemene Vergadering van de Bisschoppensynode (4-29 oktober 2023).

Van zijn kant herinnerde kardinaal Jean-Claude Hollerich, S.I., aartsbisschop van Luxemburg en algemeen

Lees verder op: Instrumentum Laboris. Een document van de hele Kerk (synod.va)

DE rechtstreekse link naar het document: “Instrumentum laboris” della XVI Assemblea Generale Ordinaria del Sinodo dei Vescovi (vatican.va)