Heer, leer ons bidden #2

26 januari 2023

In de podcast “Heer, leer ons bidden” nemen Samuel Goyvaerts en Arjen Bultsma je mee in de rijke gebedstraditie van de Katholieke Kerk. In aflevering 2 vertellen zij over bidden met de Bijbel. “In de Bijbel vinden we veel informatie over gebed. We komen teksten tegen van mensen die bidden. We lezen over Jezus die bidt. Maar op een nog meer fundamenteel niveau is de Schrift in de Joods-christelijke traditie het woord van God zelf. Als we zeggen, dat bidden is luisteren naar God en Hem laten spreken, dan spreekt Hij zeker tot ons in de Schrift.”

Wij denken bij een woord aan teksten, maar in de Joodse traditie is een woord iets dat gebeurt, legt Samuel uit: “Denk maar aan het scheppingsverhaal: ‘God sprak en het was’ (Genesis 1). En het ultieme woord van God is Christus zelf. Denk aan het begin van het Johannes evangelie: ‘Het woord is vlees geworden’” (Johannes 1). “God zelf komt aanwezig doorheen de woorden van de Schrift, doorheen de persoon van Jezus Christus”, zegt hij. “Dus een uitgelezen manier om God te ontmoeten, is te beginnen met de Schrift.”

De Kerk heeft door de eeuwen heen in gebed en liturgie altijd een belangrijke plaats toegekend aan het bidden, het lezen, het luisteren, het hardop spreken van de woorden uit de Bijbel. “Als je naar de teksten in de eucharistieviering luistert, zul je ontdekken dat er daarvan heel veel citaten uit bijbelteksten zijn. Vaak heb je dat niet eens door”, zegt Arjen.

“De Schrift brengt ons heel dicht bij hoe Jezus zelf bad. Want Hij las ook uit de Schrift. Hij bad de psalmen. We weten dat Jezus naar de synagoge ging en uit de Schrift las en daar samen met zijn leerlingen, met de Joodse mensen van die tijd, over sprak. Aan het kruis bad Hij met woorden uit de Schrift. Bidden met de Schrift brengt ons dus in die zin ook heel dicht bij Jezus zelf, omdat je bidt met de woorden waarmee Jezus zelf bad. En hoeveel dichter kun je bij God komen dan in de persoon van Jezus?”

Bidden kun je leren ook vooral door het te doen. Dus we vragen in deze podcast ook: Bidden, hoe doe jij dat? Daarover vertelt in deze aflevering Rosalina. Zij werkt in het hbo-onderwijs, is getrouwd en moeder van twee zoons. Hoe maakt zij tijd in haar drukke leven om te bidden? Ze vertelt over het moment waarop zij begon te bidden.

Is het erg als je wil bidden, maar afgeleid wordt? Wat kun je dan doen? Samuel en Arjen geven ook deze keer weer praktische tips. Ze spreken over leesroosters, contemplatieve dialoog, lectio divina, websites en apps. Ook de gebedsmatrix die in aflevering 1 van deze podcast werd geïntroduceerd komt opnieuw ter sprake.

Zuster Angela Holleboom is abdis van de clarissen in Megen. Haar leven en dat van haar medezusters bestaat uit gebed. Aan het eind van deze aflevering hoor je haar tip 2 van 7 over bidden.

Shownotes uit deze podcast:

• Rkbijbel.nl – Op deze website vind je de Bijbel in de katholieke Willibrordvertaling, zoals die wordt gebruikt in de liturgie. De homepage heeft elke dag een nieuwe tekst en een gebed, zodat je deze website ook als leesrooster kunt gebruiken
  • Evangelizo app – Deze app helpt je om te bidden met de Bijbel en reikt je daarvoor elke dag een bijbeltekst aan. Je vindt in deze app ook gebeden. Google Play en App Store
  • Biddenonderweg.org – Via podcasts word je geholpen om te bidden met de Bijbel. Bijvoorbeeld is er een reeks over bidden met de psalmen
  • Contemplatieve dialoog is een methode om samen met anderen te bidden met de Bijbel. Kijk op Kerknet.be voor uitleg over deze methode
  • Kijk voor bidden met de Bijbel ook op startdestilte.be

Samuel Goyvaerts is docent liturgie en sacramenten aan de Tilburg School of Catholic Theology. Arjen Bultsma is pastoor in Bolsward en vicaris van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Deze podcast is seizoen 2 van de podcast ‘Weg van de liturgie’. Seizoen 1 ging over het vieren van de eucharistie. Je vindt ook die podcast nog via katholiekleven.nl en in je favoriete podcast-app.

Deze podcast is een initiatief van het Centrum voor Parochiespiritualiteit en Katholiekleven.nl. (Illustratie: Lidy de Koning)

Shownotes uit deze podcast:

• Kijk voor bidden met de Bijbel ook op startdestilte.be