Hans Mol

13 december 2023

Sinds deze zomer heeft onze dirigent maar liefst 3 koren binnen onze parochie onder zijn hoede. Woco koor en  Martinus koor in Twello en het Con Spirito koor in Loenen.

Daarmee is hij een belangrijke schakel geworden m.b.t. de muzikale begeleiding bij onze vieringen op zondag. Tijd dus om een wat nader kennis te maken met Hans en te weten te komen wat voor een persoon hij is.

Hans heeft in zijn jonge jaren viool gestudeerd op het conservatorium. Dankzij zijn muzikale vader die hem daar de mogelijkheid heeft voor gegeven. Tijdens deze opleiding kwam hij erachter dat buiten het viool spelen, dirigeren ook een erg leuke bezigheid kon zijn. Hij wist dat er rondom Zwolle (zijn geboorteplaats) veel koren waren, en dat er ook constant dirigenten gezocht werden.

Hij ging zich daarom verder bekwamen in het piano en orgel spelen, om beroepsmatig als dirigent aan de slag te gaan, gedurende zijn loopbaan heeft hij vele koren geleid. Zowel kerkelijke als niet-kerkelijke.

Insteek bij hem was en is altijd dat “samen met plezier zingen “ de basis moet zijn voor een koor, waarbij het niveau niet zo erg belangrijk is. Hij vindt dat iedereen die wil zingen, dat ook moet kunnen. Gaandeweg kunnen er natuurlijk bepaalde technieken  aan en bijgeleerd worden.

Dankzij zijn ervaring weet hij al vrij snel wat voor stem (Alt; tenor; sopraan; bas) iemand heeft en waarvoor hij die gebruiken kan.

Het zodanig aansturen van een groep mensen, tot een mooi gezamenlijk koor-stuk is iedere keer weer een mooi  moment volgens hem. Hij geeft eerlijk toe dat het aansturen van de verschillende karakers in een groep voor hem in zijn jonge jaren best wel moeilijk is geweest, maar tegenwoordig lukt het hem meestal wel om een groep in de gewenste richting te krijgen.

Zelf zingt hij als bas in de groep B-mused  (met nog een sopraan, alt en tenor) en zingen ze met hun vieren stukken van klassieke en moderne componisten. Daarnaast is hij nog dirigent bij het Vitalis koor in Twello, het Brassa koor in Deventer en het Con Amore koor in Deventer.

Overdag is Hans de huisman thuis en werkt zijn partner. Hij bereidt dan de repetities voor voor het koor dat hij die avond dan moet begeleiden. Voor de kerkkoren zijn dat liederen uit de misboekjes en een paar vrije keuzes.. wel altijd gespitst op het thema van dat weekend.

Favoriete componisten van hem zijn tegenwoordig zijn Schuman, Schubert en Brahms. 19e eeuwse componisten uit de romantiek,  maar deze keuzes kunnen ook weer veranderen in de loop van de tijd.

Voorlopig wil hij graag doorgaan met de dingen hij het liefst doet. Dirigeren bij koren, met mensen die het mooi en fijn vinden om te zingen, waarbij het sociale aspect ook belangrijk is. Wekelijks met gelijkgestemden optrekken is voor veel koorleden een goede motivatie om te blijven zingen, ook al wordt iedereen een jaartje ouder.

Hoewel Hans dit jaar 65 is geworden, en zijn pensioensleeftijd in zicht is, is hij niet van plan om er dan mee te stoppen. Hij is nog teveel bevlogen en gepassioneerd met zijn muziek bezig, en hoopt zelf nog meerdere jaren dit werk te kunnen doen.