Geroepen door God | Aflevering #1

19 september 2024
Dit is de eerste aflevering in de videoserie “Geroepen door God”. Hierin vertellen bisdompriester Peter Wellen en priesterstudent Alex van den Hende van het bisdom Groningen-Leeuwarden over roeping en gebed.

Peter Wellen is priester van het bisdom Groningen-Leeuwarden en momenteel diocesaan administrator in dit bisdom. Hij vertelt over het eerste gesprek dat hij met Alex van den Hende had toen deze bij hem kwam omdat hij nadacht over een roeping tot het priesterschap. “In eerste instantie gaat zo’n gesprek alleen maar over: Wie ben jij en wat brengt jou hier? Wat is jouw motivatie, waar voel jij je in geroepen? Wat verlang je, waar zie je tegenop? Gewoon heel breed, met elkaar kennismaken. En uit dat gesprek kun je dan wel dingen filteren: hoe diep zit iets?”

Elk jaar vragen de Nederlandse bisdommen en religieuzen voor Roepingenzondag extra aandacht voor gebed voor roepingen. Sinds enkele jaren is er ook de landelijke Roepingenweek in het najaar (begin november). Alex van den Hende vertelt hoe belangrijk gebed voor roepingen is.

“Roepingenzondag nodigt ook uit tot vragen die je vanuit de parochie krijgt of vanuit jonge mensen. En dat nodigt dan ook weer uit om in gesprek te komen en te kijken misschien ben jij ook wel degene die geroepen is”, zegt Peter Wellen. “Roeping is wat mij betreft ook durven luisteren. Ik ben ervan overtuigd dat velen worden geroepen. Maar de angst van mensen zich om zich te binden, om de roepstem te verstaan en daar ook op te antwoorden, is bij velen te groot omdat er ook een grote mate van onzekerheid is. Mensen denken bij ik heb roeping, dat het allemaal al heel erg vast ligt. Maar je krijgt de kans om te groeien”, benadrukt hij. “Het is een proces waar we samen met elkaar onderweg gaan om te ontdekken of dit jouw weg is en of je op de juiste wijze de roepstem hebt verstaan.”

Inmiddels is Alex diaken gewijd en hij hoopt volgend jaar tot priester te worden gewijd. Peter Wellen heeft nog wat tips voor hem. Bekijk de video!

Wanneer de Kerk bidt voor roepingen, gaat het over de roeping tot het priesterschap, het diaconaat, het religieuze leven en de roeping tot het huwelijk. Deze roepingen hebben te maken met je levensstaat. Daarnaast zijn er vele taken waartoe gelovigen op basis van hun doopsel geroepen zijn in de Kerk en de samenleving.

In een brief aan de parochiepriesters schreef paus Franciscus: “We zullen nooit een synodale en missionaire Kerk worden, als de parochiegemeenschappen niet alle gedoopten laten participeren in die éne missie: het evangelie te verkondigen.” Parochies moeten dienstbaar zijn “aan de zending die de gelovigen vervullen in het midden van de samenleving, in het gezinsleven en op het werk”, aldus de paus. (Brief van paus Franciscus aan de parochiepriesters: voor een missionaire en synodale Kerk, 2 mei 2024.)

Denk je na over het priesterschap, het diaconaat of een leven als religieus? Kijk voor contactgegevens op roepingenzondag.nl

Bekijk ook de andere afleveringen. Abonneer je op de playlist. Vragen die in deze videoserie worden beantwoord zijn onder meer: Waarom bidden we voor roepingen? Waar kun je terecht als je nadenkt over een roeping tot het priesterschap, diaconaat of religieuze leven? Wat betekenen synodaliteit en de missionaire Kerk voor de opleiding van priesters en diakens?

Bron: www.katholiekleven.nl