Gerard Streppel 65 jaar bij het Martinus koor

28 september 2023

Afgelopen zondag 24 september is tenor Gerard Streppel gehuldigd voor het feit dat hij dit jaar maar liefst 65 jaar lid is van het Martinus koor in Twello. Dit koor verzorgt al sinds jaar en dag de muzikale  liturgische omlijsting tijdens de zondagse missen in de Martinus kerk te Twello, onderdeel van de H. Franciscus parochie Twello – Apeldoorn.

Een rekensom leert ons dat Dhr. Streppel in 1958 lid geworden is op 18 jarige leeftijd. Het jaar waarin de Europese Gemeenschap (EEG) met 6 deelnemende landen werd opgericht, de DELTA wet werd aangenomen, waardoor we 65 jaar later nog droge voeten kunnen houden, en het jaar waarin de 1e DAF variomatic van de band rolde in Eindhoven. De 1e en enige auto van Nederlandse makelij. Er zullen niet veel mensen meer zijn die hierover nog kunnen meepraten.

Gerard wel. Nog steeds helder van geest en (belangrijk) van stem. Trouw bezoekt hij elke dinsdag de koor-repetitie, en zelden laat hij verstek gaan. Omdat ook Gerard’s vrouw Annie lid is van hetzelfde koor oefenen ze vaak  thuis. Annie met haar Alt-stem en Gerards Tenor stem. Koor voorzitter Jan Delsing sprak dan ook van een “mooi koppel“ en lichte nog toe dat Gerard ook nog jaren betrokken is geweest bij het versieren van de kerk bij feestelijke aangelegenheden zoals Pasen en Kerstmis.

Aansluitend heeft pastoor Henri  ten Have hem een mooie herinnerings-speld opgedaan, een Sint Gregorius – oorkonde en een bos bloemen overhandigd. Gerard nam daarna ook nog even het woord, en blikte terug op 65 jaar zingen. Alle veranderingen in de kerk  heeft hij meegemaakt, en ook de terugloop van meer dan 50 leden naar de grootte zoals die nu is.

Ook stond hij nog even stil bij het overlijden van Ben Hurenkamp, waarmee hij meer dan 25 jaar samengewerkt heeft, en een grote leegte heeft achtergelaten. Desondanks is hij samen met Annie van plan om nog jaren door te gaan, nu onder leiding van Hans Mol, en hopelijk wordt hun dat dan ook gegeven.