#Geloven-hoe-zit-dat? Moet je een ander altijd helpen?

24 maart 2023

De sociale leer van de katholieke Kerk heeft vier principes of uitgangspunten. Zij vormen het echte hart van heel het katholiek handelen. Christenen kennen het zogenaamde “gebod tot hulp”. Dat houdt in dat wanneer een persoon of een groep een probleem heeft dat men niet zelf kan oplossen, het ‘erboven’ liggende niveau moet helpen. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke organisaties die gezinnen helpen, of het rijke landen die armere landen helpen.

In deze derde aflevering uit een reeks van vier gaat het over subsidiariteit. Mensen moeten vrij zijn om hun eigen keuzes te kunnen maken bij het oplossen van hun problemen. Maar als dat niet lukt, moet je helpen. Waar waarschuwt de katholieke Kerk in zo’n geval voor? Moet je een ander altijd helpen?

Bekijk de video! Katholiekleven