Expositie ‘In en om de St. Martinusparochie’ officieel geopend!

16 maart 2024
Expositie ‘In en om de St. Martinusparochie’ officieel geopend!Museum Vaassen Historie bestaat al bijna 15 jaar en vanaf het begin is het de bedoeling geweest om met diverse exposities aandacht te schenken aan de geschiedenis van Vaassen middels objecten, foto’s en verhalen. Soms is dat lastig, omdat niet voor elk onderwerp (nog) voldoende objecten zijn en/of fotomateriaal aanwezig is om daarmee een tentoonstelling te organiseren.
Vorige week zaterdag werd de expositie met bovengenoemde titel officieel geopend. De samenstellers hadden ook dit keer de beschikking over voldoende materiaal waarmee de expositieruimte van het museum aan de Dorpsstraat gevuld kon worden. Dat laatste was mede te danken aan de bereidwillige medewerking van medewerkers van de St. Martinusparochie.
Sinds 2001 is de kerk, pastorie met koetshuis, begraafplaats, het zusterklooster (Theresiahuis) en (Maria) kleuterschool, gelegen in de voormalige buurtschap Oosterhof, opgenomen in het Rijksmonumentenregister. Van deze genoemde gebouwen is prachtig (foto)materiaal bijeengebracht, maar ook van de cafés rondom de kerk, de oude smederij, wasserij Welgelegen en de oude in 1988 afgebroken Gerardus Majella school. De expositie is te bewonderen tot eind augustus 2024.
Er is in het museum een klasje ingericht met schoolbanken en wandplaten uit vroeger tijden. Wilt u een sfeervolle foto maken van uw kind in Ot of Sien kleding, in een nostalgische omgeving? Kom dan naar het museum.
Een deel van het museum is ingericht op basis van vaste thema’s, namelijk lokale industrie en detailhandel, een kruidenierswinkel, Vaassen tijdens bezetting en bevrijding. Dit alles is te zien in Museum Vaassen Historie aan de Dorpsstraat 73 (schuin tegenover de Hema) en is geopend op donderdag en vrijdag van 13.30 tot 16.30 uur en op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. Er is een traplift aanwezig en de toegang is gratis.
Kan een afbeelding zijn van 4 mensen
Bron: