Catecheten ronden opleiding af

1 september 2024

Op zaterdag 15 juni hebben zes cursisten van de opleiding tot catecheet aan het Ariënsinstituut hun opleiding afgerond. Na de presentatie van hun project ontvingen zij uit handen van rector Kuipers het getuigschrift. Kardinaal Eijk woonde de feestelijke bijeenkomst bij.

De cursisten begonnen in september 2021 aan hun driejarige opleiding tot catechetisch assistent. In het eerste jaar werd een theologische basiscursus gegeven waardoor een stevig fundament is gelegd, zo bleek zaterdag. Ook kregen zij meer te horen over organisatie van de parochie en de opbouw van de Kerk. Tijdens het tweede jaar richtte de blik zich op de pastorale praktijk en in dat verband werd aandacht besteed aan de afzonderlijke sacramenten en de voorbereiding daarop. Het derde cursusjaar stond in het teken van het opzetten van een catechetisch project in de eigen parochie. Begeleid door supervisor Ellen Hogema vanuit het Ariënsinstituut en een lid van het pastoraal team ter plekke hebben zij stap voor stap een project opgezet en uitgevoerd. Deze projecten liepen uiteen van vormselvoorbereiding tot lectio divina en van een persoonlijke geloofscursus tot een sprankelende Pinksterviering. Rector Kuipers: “Het was voelbaar dat de cursisten waren aangeraakt door de Heilige Geest en vol vertrouwen en enthousiasme hun talenten in dienst willen stellen van hun parochie en geloofsgemeenschappen.”