Bezoek aan de St. Janskathedraal en de kerststal

1 februari 2024

Op zondag 14 januari bezochten pastor Paulus Tilma en pastoor Henri ten Have samen met jongeren uit de parochies van Apeldoorn, Deventer en Wageningen de St.-Janskathedraal in Den Bosch. Pater Rangel leidde ze rond door de levensgrote kerststal die elk jaar in de kathedraal wordt opgebouwd en door de Franciscanen wordt onderhouden.

Zondagmiddag verzamelden we ons bij de St. Janskathedraal in Den Bosch, waar we werden ontvangen door Pater Rangel. De kerststal was veel uitgebreider dan we ons hadden voorgesteld: niet alleen omvat het de ‘klassieke’ kerststal met Jozef, Maria en het kindje Jezus, maar ook de Wijzen uit het Oosten, de heilige Franciscus zelf en andere figuren en dieren. Daarnaast was deze kerststal dit jaar extra bijzonder: precies achthonderd jaar geleden zette de heilige Franciscus van Assisi de allereerste kerststal op.

Na de rondleiding kregen we tijd om de kathedraal te bekijken. Pastoor ten Have vertelde over de glas-in-lood ramen waarop belangrijke kerkvaders en Heiligen waren afgebeeld. De Mariakapel en het Doopvont waren erg indrukwekkend, maar eigenlijk raakte je in de hele kathedraal niet uitgekeken.

Uiteindelijk vertrokken we naar de pastorie in Twello. Hier sloten we de dag af met een heerlijke maaltijd, gemaakt door pastoor Henri en een aantal jongeren. Al met al was het een leerzame en gezellige dag!