Maak je keuze uit de online vastenretraites

8 april 2023, 00:00 uur
Leef toe naar Pasen om het feest ten volle te beleven. Dat kan met een online retraite. Verder heb je dagelijks alleen wat stille tijd nodig.

#1 Rechtvaardigheid en vrede omhelzen elkaar ~ Ignatiaans

De teksten van de 18de digitale retraite van de jezuïeten zijn deze keer geschreven door Wiggert Molenaar. De titel Rechtvaardigheid en vrede omhelzen elkaar is een citaat uit psalm 85. De Bijbelteksten van de retraite volgen het leesrooster, maar ze blijken tegelijk een goede kapstok om het te hebben over ‘het best bewaarde geheim van de katholieke kerk’: haar sociale leer.

Molenaar: ‘Tijdens het schrijfproces merkte ik dat ik eindelijk werk wilde maken van een verlangen dat ik al langer had, namelijk om mij in te zetten voor mensen in nood. Ik werk nu een dagdeel per week bij Open Plaats, een organisatie in een achterstandswijk in Gent. Ik deel soep uit of werk in de kringloopwinkel. Dat contact zet me met beide voeten op de grond en dat ervaar ik als verrijkend.’

Schrijf je in en ontvang dagelijks een gebedsmail met bijbelteksten, meditatieve vragen, citaten en technische gebedstips. Op de zaterdagochtenden kun je om 9.30 uur deelnemen aan een geleide meditatie via Zoom. Er zijn ook lokale groepjes waar je fysiek bijeen kan komen rond de retraite.

#2 Onderhoud het evangelie ~ Franciscaans

Staat het leven soms op losse schroeven? De franciscaanse vastenbezinning van TAU dient zich aan als een jaarlijks ‘evangelisch groot onderhoud’. Dat is de basisregel die de heilige Franciscus zijn volgelingen voorhield: ‘Onderhoud het evangelie, levend in gehoorzaamheid, zonder bezit en zuiver van hart!’

Deze vastenretraite bestaat uit wekelijkse bezinningen van franciscaans bewogen mensen op drie Bijbelteksten die voor hen een sleutel werden om hun leven op te bouwen. Tijdens de Goede Week herlezen de deelnemers het passieverhaal vanuit het Kruis van San Damiano, dat in het leven van Franciscus een sleutelrol speelde.

Schrijf je in en ontvang de wekelijkse nieuwsbrief met het bezinningsaanbod. Je kan de teksten ook meteen in pdf downloaden. Ontmoet je graag andere deelnemers? Er zijn twee groepjes waar je fysiek bijeen kan komen rond de retraite (Heusden-Zolder en Zottegem).

#3 Kind van God ~ Karmelitaans

Kinderen van God: wij zijn het al in kiem door ons doopsel. Maar hoe kunnen wij dat ten volle beleven? De karmelieten beantwoorden die vraag met stil en persoonlijk gebed. De vastenretraite ‘Kind van God’ wil deelnemers helpen om ‘ons geestelijk leven te vernieuwen om zo de genade van Pasen met kinderlijke dankbaarheid te beleven’.

Schrijf je in en ontvang wekelijks een e-mail met het zondagsevangelie, een bezinning voor de week en korte suggesties voor elke dag van de week.

Gepubliceerd door: Kerknet-redactie