Gezinsmiddag/Open deur viering

17 december 2023, 11:00 - 15:00 uur
Locatie: Onze Lieve Vrouwekerk Apeldoorn

Op zondag 17 december willen wij een Open Deur Viering houden. Wat houdt dat in? In de eerste plaats is het gewoon de eucharistieviering met de gewone gebeden en lezingen van de derde zondag van de Advent (zondag “Gaudete”). Wat deze eucharistieviering bijzonder maakt, is dat we haar extra toegankelijk willen maken voor mensen die minder vertrouwd zijn met de katholieke liturgie. Dat doen we onder andere door tijdens de viering door een “commentator” korte toelichting te laten geven op de onderdelen van de heilige mis. Door deze korte toelichting hopen we dat zowel volwassenen (die nog niet zo bekend zijn met de katholieke liturgie) en ook kinderen gemakkelijker de betekenis van de onderdelen van de viering begrijpen. De kinderen zullen dan ook een rol vervullen in deze viering, waardoor het tevens een gezinsviering is. Deze viering is ook zeer geschikt om buitenstaanders uit te nodigen, buren of vrienden die wel eens een katholieke viering willen meemaken. Het kan een mooi gelegenheid zijn mensen kennis te laten maken met het katholieke geloof.  Vandaar de naam Open Deur Viering.  Het idee daarvoor is ontstaan in het kader van het project van de missionaire parochie, als een manier om ons geloof uit te dragen en toegankelijk te maken.

Gezinsmiddag

Na de eucharistieviering is er niet alleen de tentoonstelling van kerststallen (in de Dagkapel), maar ook een gezinsmiddag. Dit is een initiatief van Sijbrand Balkema, Hilde Sluiter en Blanca Verheyen, gesteund door opbouwwerker Remco van Mulligen. Alle ouders en kinderen zijn welkom.

Het doel is om gezinnen te steunen in het katholiek-zijn in de hedendaagse samenleving. De middag begint om 12:30 met een gezamenlijke lunch (soep wordt geregeld, verder graag zelf lunch meenemen). Daarna is er gebed en praise & prayer. De groep splitst vervolgens: ouders, tieners en jongere kinderen hebben elk hun eigen programma. Tussen 14:30 en 15:00 sluiten we de middag samen af door ervaringen en indrukken uit te wisselen en te bespreken of we misschien vaker dit soort middagen kunnen organiseren. Iedereen is welkom!