Avonden met Zin en Kleur ‘Ons slavernijverleden’

22 juni 2024, 14:00 uur

Ons slavernijverleden

In de serie Avonden met Zin en Kleur die dit seizoen in Epe georganiseerd worden door de Regenboogkerk, de Grote Kerk, de Martinus geloofsgemeenschap en de Goede Herderkerk, wordt zaterdag 22 juni een tentoonstelling geopend over het slavernijverleden van Nederland, in de Grote Kerk, Beekstraat 1A, Epe.

Deze expositie is te bezichtigen van 19 juni tot 4 juli.

Op 22 juni, 14.00 uur, zal de expositie officieel geopend worden door burgemeester Tom Horn.

Haydy Nelson zal een persoonlijke toelichting geven op de expositie. Zij is nazaat van slaven en slaveneigenaren. Ze is theoloog en was actief voor de toenmalige Surinameraad der Kerken in Nederland. Ze participeert in de landelijke organisatie van Keti Koti.

Ons slavernijverleden is een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis. Een medemens tot eigendom maken is mens-onterend. Daar

zijn we het tegenwoordig gelukkig wel over eens. Maar hoe kan het dat een zich christelijk noemende Nederlandse samenleving meer dan 300 jaar anderen tot slaaf heeft gemaakt? Haydy Nelson stelt ook de vraag wat een jaar herdenken ons heeft opgeleverd.

Het koor Hoge Nood/t zal een muzikale bijdrage leveren. U wordt van harte uitgenodigd deze bijzondere bijeenkomst bij te wonen. Om ook volgende jaren weer een programma te kunnen organiseren, vragen we een vrijwillige bijdrage.