Amsterdam: Stille Omgang

18 maart 2023, 21:00 uur
Locatie: H. Antonius Abt Loenen-Eerbeek

Door de coronaviruspandemie kon de jaarlijkse Stille Omgang in Amsterdam enkele jaren niet of slechts zeer beperkt plaatsvinden. In 2023 wordt de Stille Omgang (18-19 maart) door het centrum van Amsterdam weer in de traditionele vorm gehouden. De intentie voor de komende editie is: ‘Levend brood voor onderweg, in stilte getuigen’.

“In 2023 willen we als Aartsbisdom Utrecht deelnemen aan de Stille Omgang,” zo meldt de Diocesane Werkgroep Bedevaarten. Alle parochiegroepen en individuele pelgrims die vanuit het Aartsbisdom Utrecht naar Amsterdam reizen, worden uitgenodigd voor de Eucharistieviering om 21.00 uur in de St. Nicolaasbasiliek. Deze kerk ligt vlakbij het Centraal Station. Kardinaal Eijk is hoofdcelebrant tijdens deze viering; mgr. Woorts en priesters uit het aartsbisdom zullen concelebreren. Het parochiekoor uit Abcoude zal zingen en misdienaars/acolieten uit diverse plaatsen uit het aartsbisdom zullen dienen. Vóór of ná deze viering kunnen de pelgrims de route van de Stille Omgang lopen. “We hopen met deze nieuwe aanpak de deelname uit het aartsbisdom een impuls te geven,” aldus de werkgroep. “Het is niet altijd mogelijk om vanuit een parochie een groep van voldoende omvang te organiseren die deelneemt aan de Stille Omgang. Door als aartsbisdom onze krachten en aanwezigheid in Amsterdam te bundelen, willen we voor mensen de drempel verlagen om erbij te zijn – alleen of met een kleinere groep uit de parochie.”

Mail met Ben Lokate (Diocesane Werkgroep Bedevaarten) voor meer informatie over de deelname van het aartsbisdom aan de Stille Omgang: Lokate@aartsbisdom.nl.

Klik hier voor de flyer over de Stille Omgang 2023.

Lees ook het artikel ‘Als aartsbisdom deelnemen aan de Stille Omgang’ in bisdomblad ‘Op Tocht’.