7 Oktober in Apeldoorn: Kerkproeverij

7 oktober 2023, 00:00 uur
Locatie: Onze Lieve Vrouwekerk Apeldoorn

Veel mensen zijn op zoek naar zingeving in hun leven, maar de stap naar de kerk is erg groot. Zeker een viering op zondagochtend. De verschillende kerken van Apeldoorn organiseren daarom een gezamenlijke actie, om op een laagdrempelige manier eens te komen proeven: de Kerkproeverij.

Het idee van de Kerkproeverij is dat het, in elk geval in dat weekend, heel normaal is om in de kerk te zitten. Het is op die manier makkelijker voor iedereen: zowel voor degenen die de uitnodiging doen (omdat zij niet de enigen zijn met gasten) als voor hen die de uitnodiging ontvangen (omdat zij niet de enige ‘buitenstaander’ zijn).

Kerkproeverij wordt voor alle kerken in Apeldoorn op hetzelfde weekend gehouden, dus in onze parochie vindt het plaats op zaterdagmiddag 7 oktober (want 8 oktober is de parochie-brede Sint Franciscusdag in Twello).

Tijdens de gebruikelijke kerkopenstelling (13:00 – 16:00) zal er vanaf 15:30 een rondleiding door het gebouw worden gegeven, met speciale aandacht voor de boodschap die het gebouw uitdraagt. De viering zelf wordt niet aangepast (het is immers de bedoeling een ‘normale viering’ te beleven), maar er zal om 16:00 uur wel een eenvoudige introductie worden gegeven op de liturgie zoals wij die in onze katholieke kerk kennen.

De kern van de Kerkproeverij is niet een spektakel tijdens de viering, maar vooral het persoonlijk contact tussen de parochianen en degenen die worden uitgenodigd. Het is daarom vooral ook een oproep aan uzelf om eens stil te staan bij de vraag: wie zou ik eens kunnen uitnodigen? Allicht heeft ook u buren, collega’s, kennissen of familieleden die -los van kerkelijke achtergrond- wel eens willen zien wat u ertoe brengt om op zondagochtend naar de kerk te gaan (ook al is het nu dus op de zaterdagmiddag).

Kortom, u wordt van harte uitgenodigd om uw buren, vrienden of familie mee te vragen naar de Mis op zaterdag 7 oktober. Daarnaast kunt u natuurlijk ook helpen als u zelf aanwezig bent: door met mensen in gesprek te gaan, iets over de kerk te vertellen of door biddend aanwezig te zijn voor de mensen die nieuw binnenkomen.

Meer informatie staat op www.kerkproeverij-apeldoorn.nl of mail anders gerust met de pastoraatsgroep: emmaus.apeldoorn.pgroep@gmail.com