Change neon light signage

Symposium: ‘De sociale leer en de belastingen’.

8 oktober 2024

Het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK) organiseert op vrijdagmiddag 8 november 2024 het symposium ‘De sociale leer en de belastingen’.

Belas­tingen. Rot, maar het mot? Geen jaar gaat voorbij zon­der kleine wijzi­gingen in de belas­ting­regels, en geen kabinets­pe­rio­de begint zon­der aan­kon­di­ging van grotere wij­zingen. De BTW omhoog of omlaag, wel of geen vliegtax, vergroe­ning van het belas­tingstelsel of juist niet. Er valt nog wel iets meer te zeggen over belas­tingen dan alleen een kwestie van een procent meer of min­der. Niet alleen vanuit maat­schap­pe­lijk opzicht, maar ook vanuit theo­lo­gisch opzicht.

Eenvou­diger en recht­vaar­diger, dat wil ie­der­een. Alleen ver­staat niet ie­der­een daar het­zelfde onder. En dan blijkt een ogenschijn­lijk dor on­der­werp als belas­tingen, ineens tot uit­voerige en diep­gaande dis­cus­sies te kunnen lei­den. Hoe fi­nan­cieren we de samen­le­ving. Wat is eco­no­misch ver­stan­dig en wat is maat­schap­pe­lijk ge­spro­ken een eer­lijke lastver­de­ling. Daar valt ook vanuit Katho­liek Sociaal Denken het nodige over te zeggen. Tege­lijk wil de kerk ook graag in gesprek met stemmen uit het fiscale veld.

Tijdens de bij­een­komst wordt met inlei­dingen vanuit de weten­schap, praktijk, de poli­tiek en de sociale leer inhoud gegeven. Ver­vol­gens diepen de sprekers dat ver­der uit in een panel­dis­cus­sie. Uite­raard is er ook voldoende ruimte voor u als geno­digde voor het stellen van vragen. Wij stellen een ieders aanwe­zig­heid op deze bij­zon­dere bij­een­komst zeer op prijs en ont­van­gen u graag op vrij­dag­mid­dag 8 no­vem­ber in de plebanie va de St. Bavo ka­the­draal te Haar­lem aan de Leidse­vaart 146.

De agenda en de personalia van de sprekers vindt u in bijgaande uitnodiging. Hierin staat ook informatie over een nieuwe bundel betreffende het onderwerp van het symposium.

Het symposium wordt gehouden op vrijdagmiddag 8 november van 13:00 tot 16.30 uur, inloop vanaf 12:30 uur. De locatie is de plebanie van de St. Bavo Kathedraal aan de Leidsevaart 146 te Haarlem.

Indien u wilt deelnemen bent aan dit symposium, stuurt u dan een bericht aan info@cslk.nl.

CSLK Belastingen